Thursday 12 January 2012

Tempurung lutut gelincir

Tempurung lutut gelincir


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

SELAGI tempurung lutut (patella) kekal dalam alur di lutut, anda boleh berjalan, berlari, duduk, berdiri dan bergerak dengan mudah. Namun apabila tempurung lutut mudah tergelincir daripada alurnya, berlakulah masalah dan kesakitan di bahagian depan lutut.

Tempurung lutut menghubungkan otot di depan paha ke betis (tibia). Apabila membengkok atau meluruskan kaki, tempurung lutut ditarik ke atas atau ke bawah.
Tulang paha (femur) mempunyai takuk berbentuk V (alur femoral) pada satu hujung untuk menampung tempurung lutut ketika bergerak. Dalam lutut normal, tempurung lutut terletak elok dalam alurnya.


Namun jika alur tidak sekata atau terlalu cetek, tempurung lutut boleh tergelincir, mengakibatkan tulang tempurung terkehel separa atau keseluruhannya.


Tamparan atau hentakan tepat kepada permukaan tempurung lutut, seperti ketika terjatuh, boleh menyebabkan tempurung lutut tergelincir keluar daripada alurnya.

Gejala tempurung lutut tergelincir atau terkehel adalah seperti berikut: lutut seperti terkunci dan tidak boleh menyokong berat badan anda, tempurung lutut terletak di sisi sendi lutut, lutut menangkap ketika pergerakan, sakit di bahagian depan lutut yang meningkat dengan aktiviti, sakit ketika duduk, lutut kaku, lutut berbunyi atau bunyi retakan ketika pergerakan dan bengkak.


Dignosis

Ketika pemeriksaan fizikal, doktor akan meminta anda berjalan atau meluruskan serta membengkokkan lutut. Doktor juga akan berhati-hati memeriksa kawasan sekitar tempurung lutut dan mengambil ukuran bagi menentukan sama ada tulang tempurung terkeluar daripada alur tulang paha atau jika ada otot paha yang lemah atau mengecut.

Sinar-X akan disyorkan untuk melihat kedudukan tempurung lutut dalam alur tulang paha. Doktor juga akan menentukan jika ada sebab lain kepada kesakitan lutut berkenaan, seperti kecederaan pada tulang rawan atau ligamen lutut.


Rawatan

Jika permukaan tempurung lutut terkehel sepenuhnya daripada alur tulang paha, langkah pertama ialah mengembalikan tempurung lutut ke tempat betul. Proses ini dikenali sebagai manipulasi kembali secara tertutup.

Kadangkala, tempurung lutut yang tergelincir boleh masuk kembali ke kedudukan asalnya secara spontan. Jika tempurung lutut masih terkehel, doktor akan menolaknya secara perlahan kembali di tempatnya.

Tempurung lutut terkehel sering merosakkan tulang rawan pada tempat sama dan alur tulang paha yang akan menyebabkan bertambah sakit pada lutut dan arthritis.

Jika tempurung lutut hanya terkehel sebahagian, doktor mungkin mencadangkan rawatan tanpa pembedahan, seperti latihan dan penyokong lutut.

Latihan membantu menguatkan otot di paha supaya tempurung lutut kembali bergerak dalam alur paha dengan sejajar. Berbasikal sering disyorkan sebagai sebahagian daripada terapi fizikal. Pendakap lutut juga boleh digunakan.
Matlamat rawatan adalah membolehkan anda kembali kepada aktiviti harian seperti biasa dalam masa satu hingga tiga bulan.

Dalam keadaan kronik, lutut menjadi tidak stabil, namun selalunya ia boleh dibetulkan dengan pembedahan. Sebagai contoh, pembedahan boleh dilakukan untuk menyelaraskan semula dan mengetatkan tendon bagi mengekalkan tempurung lutut di landasan betul, atau untuk melepaskan tisu yang menarik permukaan tempurung lutut keluar daripada alur tulang paha.

Kesimpulannya, tempurung lutut yang mudah tergelincir atau terkehel boleh menyebabkan kesakitan hingga aktiviti harian menjadi terhad. Rawatan diberi bergantung dengan darjah ketidakstabilan tempurung lutut.

Matlamat setiap rawatan, sama ada secara tanpa pembedahan atau dengan pembedahan, adalah untuk menstabilkan pergerakan tempurung lutut di dalam alur tulang paha.

3 comments:

  1. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga pesakit gastrik kronik (gerd)yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete
  2. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..πŸ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okayπŸ‘‡πŸ»
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    πŸ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🀲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete