Sunday 22 January 2012

Cecair kuning keluar bersama mazi

Soalan: SAYA mengalami masalah dengan organ sulit saya. Saya dapati, amalan onani menyebabkan permukaan kulit, terutama pada kepala zakar menjadi kering, pucat dan berkedut.

Saya pernah mencuba krim pelembap dan jeli petroleum, namun ia tidak sesuai dengan kulit saya. Ia menyebabkan kulit saya menjadi sensitif dan mudah terluka.
Lebih memburukkan lagi keadaan, cecair pekat kekuningan seperti nanah kerap keluar dari zakar bersama air mazi.
Keadaan ini amat merunsingkan saya. Apa pandangan dan nasihat doktor? Apakah jenis rawatan yang perlu saya ambil?

Ingin Tahu

Jawapan: SAUDARA, kulit yang membaluti kepala zakar adalah sangat sensitif dan nipis. Lapisannya berlainan dari kulit di kawasan batang dan ia dipenuhi dengan hujung saraf yang menjadikan kepala batang zakar salah satu organ yang paling sensitif dalam tubuh lelaki.

Dari apa yang anda ceritakan, kemungkinan besar saudara mengalami alahan yang menyebabkan keradangan pada kulit kepala zakar. Ini mungkin berpunca dari bahan pelincir yang saudara gunakan untuk melakukan onani.
Sesetengah dari sabun juga boleh menyebabkan terjadinya reaksi radang pada kulit kepala zakar. Sekiranya saudara mengamalkan dry mastubation atau masturbasi kering dengan mengeselkan batang zakar pada bantal atau tilam atau kain, perkara yang sama boleh berlaku.

Malah kadang kala luka kecil yang dikenali luka abrasi (abrasion) boleh berlaku pada permukaan kulit batang dan kepala zakar. Luka abrasi ini boleh dijangkiti kuman dan boleh menimbulkan infeksi pada kawasan yang terbabit. Sekiranya infeksi berlaku, kawasan ini akan menjadi merah, pedih dan berair. Ia agak susah untuk dirawat kerana kawasan ini sentiasa lembap akibat berpeluh dan kedudukannya di dalam seluar menyukarkan pengudaraan. Ini akan melambatkan proses penyembuhan.

Saudara dinasihatkan tidak meletakkan krim pelembap atau petroleum jelly. Ini adalah kerana reaksi antara bahan kimia yang terkandung di dalam petroleum jelly atau krim pelembab boleh memburukkan keadaan.

Jika kepala zakar kering, saudara boleh menyapu lapisan nipis krim yang dikenali sebagai aqueos cream. Krim ini boleh didapati di farmasi dan boleh dibeli tanpa preskripsi. Ia tidak mengandungi bahan kimia dan adalah pelembap semula jadi dan bersifat hypoallergenic.

Semasa luka masih belum sembuh, saya menasihatkan saudara menggunakan sabun yang lembut seperti sabun bayi atau sabun yang mempunyai pH yang neutral untuk membersihkan kawasan kemaluan saudara. Pastikan kawasan itu dilap dengan kering selepas mandi dan gunakan seluar dalam yang lembut yang dibuat dari kain kapas (cotton).

Saudara juga perlu menghentikan masturbasi buat sementara waktu untuk membolehkan kulit di kawasan kepala batang zakar pulih sepenuhnya. Jika masalah ini berlarutan, saudara dinasihatkan berjumpa doktor. Ini kerana saudara mungkin perlu diberi krim yang mengandungi antibiotik untuk merawat masalah yang saudara hadapi.

Selepas luka sembuh, saudara boleh melakukan masturbasi tetapi gunakanlah pelincir yang tidak mendatangkan masalah kepada kulit batang atau kepala zakar. Pelincir yang saya maksudkan adalah pelincir yang dari jenis water soluable seperti paling mudah, KY Jelly. Elak dari mengamalkan mastubasi kering. Selain dari menimbulkan masalah abrasi pada kulit zakar, saudara juga mungkin akan mengalami masalah ejakulasi pra matang atau ketidak puasan apabila melakukan hubungan seks dengan pasangan saudara nanti.

Mengenai masalah kedua yang saudara alami iaitu masalah pengeluaran cecair berwarna kuning seolah-olah nanah dari kemaluan saudara, saya ingin menasihatkan saudara berjumpa dengan doktor.

Ini kerana saya bimbang saudara mungkin mengalami masalah jangkitan kuman pada saluran urethra yang dikenali sebagai urethritis. Selain dari pengeluaran cecair seperti nanah, penghidap juga boleh mengalami mengalami masalah kencing yang pedih dan sakit.

Apa yang penting untuk dilakukan ialah air kencing dan cecair itu perlu dihantar ke makmal untuk ujian pengesanan kuman. Ini penting supaya jika ada jangkitan, antibiotik yang sesuai boleh diberi.

Masalah urethritis ini jika tidak dirawat, boleh mengakibatkan penyempitan saluran kencing yang dikenali sebagai urethral stricture dan masalah ini hanya boleh dirawat dengan cara pembedahan.

Bersama Pakar Urologi Prof Madya Dr Zulkifli Md Zainuddin, Ketua Unit Urologi, Pusat Perubatan UKM, Cheras.

1 comment:

  1. nak tanya ne, kadang2 ada cecair putih pekat berbau kluar, masalah apa pla tu?

    ReplyDelete