Sunday 22 January 2012

PSORIASIS penyakit kulit

PSORIASIS adalah sejenis penyakit kulit dengan sel kulit mengalami proses matang lebih cepat daripada biasa.

Jika sel biasa mengambil proses kitaran selama 28 sehingga 30 hari, sel kulit psoriasis pula mengambil masa tiga sehingga enam hari saja.
Akibatnya, sel ini bergerak ke atas menuju ke permukaan dengan cepat lalu menghasilkan sisik tebal yang jelas kelihatan pada bahagian kulit badan mereka. Ia juga mengakibatkan saluran darah di bawah kulit menjadi lebih lebar dan meningkatkan aliran darah.

Peningkatan bekalan darah ini memperlihatkan kehadiran tompok bersisik pada bahagian kulit, selain menjadi merah apabila digaru dan mudah berdarah.

Di Malaysia, ada lebih dua peratus penduduk mengalami penyakit ini, namun tidak ramai sedar mengenai penyakit psoriasis ini kecuali pesakit sendiri, keluarga dan orang yang terdekat dengan mereka serta pengamal perubatan saja.

Yang lain hanya memandang pesakit ini dengan pandangan jijik walaupun hakikatnya penyakit ini tidak berjangkit kepada orang lain.
Sehingga kini penawar yang boleh merawat penyakit ini masih belum ditemui, namun beberapa jenis ubat mengandungi steroid sedikit sebanyak boleh mengurangkan kesan yang dialami pesakit.

Boleh dikatakan pesakit psoriasis mengalami tekanan psikologi yang hebat akibat keadaan fizikal kulit mereka. Walaupun penyakit psoriasis boleh dikawal dengan pengambilan ubat secara berterusan, apa yang menjadi masalah ialah kos ubat-ubatan itu yang sangat tinggi.

Sehubungan itu, saya ingin mencadangkan kepada pihak kerajaan khususnya Kementerian Kesihatan supaya memberi bantuan dalam bentuk rawatan khusus, pemberian ubat kawalan ini di klinik dan hospital kerajaan atau pengurangan cukai ke atas import ubat-ubatan untuk pesakit psoriasis.

Dengan cara ini, pesakit psoriasis boleh menarik nafas lega dan mengurangkan tekanan yang sememangnya berat terpaksa mereka tanggung sepanjang hayat mereka.

Sebagai kerajaan yang sentiasa mendahulukan rakyat adalah menjadi harapan semua pihak mengalu-alukan sebarang bentuk pengumuman bantuan kepada mereka yang memerlukan sama seperti bantuan kepada pesakit lain seperti darah tinggi, kencing manis, jantung dan sebagainya yang mendapatkan bekalan ubat dari klinik dan hospital kerajaan sepanjang hayat mereka.

BAHARON HASHIM,
Kulim, Kedah.

1 comment:

  1. Salam. InsyaAllah saya ada terjumpa penawar utk Psoriasis dlm bentuk kapsul. H-Tonic & Tri-Tonic dr company Vivie-E Healthcare yg menggunakan 100% Herba melalui Teknologi Nano untuk mempercepatkan pemulihan sel dan anda dapat melihat kesannya didalam 4 hari ke seminggu InsyaAllah. Produk ini mendapat kelulusan KKM serta JAKIM. Hubungi saya di talian 0194762661 utk keterangan lanjut, InsyaAllah.

    ReplyDelete