Monday 23 January 2012

Senaman jantung, otot perut

SENAMAN memang diakui mempunyai kebaikannya. Terdapat pelbagai jenis senaman ringkas boleh dilakukan sendiri di rumah mahupun di pejabat jika tahu cara yang betul.

Misalnya, senaman untuk kesihatan jantung dan menguatkan otot perut. Ia boleh dilakukan di mana saja namun memerlukan meja, dinding atau objek yang boleh menyandar dan berdiri kukuh bagi mengelak sebarang kemungkinan kecederaan semasa melakukan senaman.

Amalan senaman ringkas itu jika dilakukan setiap hari akan memberikan kebaikan dan hasilnya untuk mereka yang malas bersenam. Hanya tetapkan masa yang sama seperti senaman ringkas lain iaitu 10 minit, tiga kali sehari berbanding regim biasa senaman 30 minit.

Ambil masa 10 minit ketika waktu rehat atau makan dan sebelum pulang ke rumah. Jika berada di rumah, lakukan senaman ringkas misalnya ketika memasak atau menonton televisyen, mengikut keselesaan masing-masing.


Bukan hanya mengambil kira kesihatan jantung dan kecantikan perut, bahagian tangan juga harus dijaga rapi bagi melegakan atau mengurangkan ketegangannya apatah lagi bagi mereka yang sentiasa bergerak aktif atau bekerja menggunakan tenaga tangan.


Ia boleh dilakukan di mana saja tidak kira ketika menunggu lif, pengangkutan awam atau di pejabat bagi meredakan kepenatan.

Hanya perlukan masa singkat iaitu lima atau 10 minit setiap hari dan lihatlah hasilnya apabila bahagian bahu dan tangan terasa lega.

Bagi mereka yang masih tercari-cari senaman ringkas bersesuaian, ikuti beberapa langkah mudah untuk dilakukan di rumah seperti yang ditunjukkan oleh jurulatih bebas, Noor Ashikin Mohd Ruzi, Ada Sandha Anuar dan Dyana Sidek.-metro

No comments:

Post a Comment