Sunday 22 January 2012

Risau ketagih onani (Melancap)

SAYA gemar melalukan onani sehingga empat atau lima kali seminggu. Semua ini bermula ketika usia saya 14 tahun. Sekarang, saya sudah berusia 24 tahun.

Saya pernah cuba berhenti melakukan onani namun disebabkan ia sudah menjadi kebiasaan, saya hanya berhenti sebulan saja. Dalam pemerhatian saya, air mani saya cair, kurang berlendir dan tidak seperti air kanji dengan pancutan menjadi terlalu perlahan. Saya ada beberapa soalan untuk dikemukakan kepada doktor:
  • i. Adakah ubat-ubatan di pasaran atau terapi yang boleh mengawal tabiat onani?
  • ii. Jika saya berkahwin, adakah saya mampu mendapatkan zuriat? Apakah anak yang bakal dilahirkan mempunyai risiko seperti cacat?
  • iii. Jika amalan onani berterusan, apakah saya boleh menghidapi kanser prostat pada usia muda? Apakah tanda awal kanser prostat?
  • iv. Apakah saya boleh mendapat sebarang penyakit sama ada bagi jangka pendek atau panjang kerana amalan onani selain menghidapi kanser prostat remaja?
Ingin Berubah

SAUDARA, dari aspek perubatan moden, onani adalah salah satu kaedah paling selamat untuk melepaskan tekanan seksual. Walaupun ia selamat kerana tidak membabitkan pihak kedua, ada beberapa keburukan jika aktiviti onani dilakukan tanpa dikawal.

Secara amnya, dari segi pandangan perubatan moden, onani tidak mempunyai apa-apa kemudaratan walaupun dilakukan secara kerap. Namun begitu, seseorang harus mampu mengawal diri mereka dan tidak tergolong dalam kumpulan individu yang mempunyai masalah ketagih onani.

Ketagihan onani ialah keadaan apabila seseorang tidak dapat memberi konsentrasi kepada perkara lain yang lebih penting dalam hidup seharian. Fikiran hanyalah tertumpu kepada onani dan tahap konsentrasi kepada pelajaran atau pekerjaan akan terjejas.
Adakah tumpuan saudara terhadap kerja atau perkara lain terjejas? Sekiranya ya, saya bimbang saudara mungkin mengalami masalah ketagih onani. Saudara sudah semestinya tidak akan dapat berhenti secara mendadak dan tidak semestinya saudara tidak boleh beronani langsung.

Kekerapan onani perlu diturunkan secara perlahan-lahan. Saudara perlu alihkan konsentrasi saudara kepada aktiviti lain seperti bersukan atau memiliki hobi. Elak dari duduk bersendirian. Elak dari terdedah kepada bahan-bahan yang boleh menaikkan nafsu saudara.

Ketika ini, tidak ada ubat yang dijual di pasaran untuk mengubat masalah ketagih onani. Jika masalah ini tidak dapat diatasi dengan cara ubah suai sikap, cara yang terbaik ialah dengan mendapatkan rawatan terapi dan kaunselling dari pakar psikiatri.

Onani yang kerap sudah semestinya menyebabkan air mani menjadi lebih cair dan jumlah air mani yang keluar akan berkurangan. Akibat dari jumlah air mani yang keluar tidak banyak, pancutan juga akan menjadi lemah.

Ini kerana badan kita memerlukan masa untuk memekatkan air mani. Bagaimanapun, ia tidak akan menjejaskan peluang saudara mendapatkan zuriat jika sperma saudara adalah normal dan tidak ada kaitan dengan kecacatan anak yang bakal dikandung oleh pasangan saudara.

Namun, jika saudara mempunyai masalah untuk mendapatkan zuriat, doktor selalunya menasihatkan saudara supaya tidak melakukan aktiviti onani sekurang-kurangnya 10 hari untuk memekatkan air mani saudara dan konsentrasi sperma akan meningkat.

Saudara, aktiviti onani tidak akan menyebabkan kanser kelenjar prostat .Lagipun usia saudara masih terlalu muda untuk mendapat kanser prostat. Ia selalunya membabitkan lelaki berumur 50 tahun ke atas.

Bagaimanapun, selain dari ketagih onani, aktiviti onani yang kerap dan tidak dikawal boleh membawa kepada berlakunya masalah seperti ejakulasi pra matang dan mati pucuk.

13 comments:

  1. masa awak 14 tahun tu dah kna ke blum?

    ReplyDelete
  2. masa awak 14 tahun tu dah kna ke blum?

    ReplyDelete
  3. Onani punca jerawat? Ya atau tidak? Bagikan sebab

    ReplyDelete
  4. Kalau onani dgn toys mcm mne

    ReplyDelete
  5. Kalau onani dgn toys mcm mne

    ReplyDelete
  6. Sya ada masalh kencing tak lawas,tapi saya masih boleh menahan air kencing dari kebocoran,tapi selepas kencing saya rasa sudah puas dengan keluar air kencing dngan banyak,tapi dalam beberapa minit saya ada semula keinginan mahu kencing dan kencing yg dilepaskan tu dalam kuantiti yg bnyak,saya sentiasa rasa ada air kencing bertakung dlam zakar saya,adakah masalah ini disebabkan kerap onani??saya juga perlu mengurut zakar ke bawah untuk mengeluarkan smua air kencing,supaya menitis..mohon penjelasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh saya dapatkan no telefon saudara? Sekadar ingin tahu perkembangan kerana saya juga baru sahaja mengalami masalah yang sama . Plisss

      Delete
  7. Ada yg cakap, jika sering kali onani, ia akan mberi kesan kpada psikologi..

    ReplyDelete
  8. amalkan tekan tubi lengan 70 kali sehari
    buat berperingkat
    pasti bleh control tabiat lancap ni



    ReplyDelete
  9. amalkan tekan tubi lengan 70 kali sehari
    buat berperingkat
    pasti bleh control tabiat lancap ni



    ReplyDelete
  10. Mohon bantuan dan pendapat..saya dah 2 tahun bhenti onani..boleh x tuan brikan cara pemakanan yg baik untuk kembalikan sistem tubuh akibat mlancap sebelum nii??

    ReplyDelete
  11. adakah ianya penyebap tumbuh jerawat?

    ReplyDelete