Sunday 22 January 2012

Isteri sudah tawar hati

SAYA ingin berkongsi kisah perkahwinan saya yang tidak membahagiakan. Status saya ibarat digantung tidak bertali kerana suami tidak mahu menjatuhkan talak.

Dulu perasaan cinta saya padanya mendalam membuatkan saya berkeras hati supaya keluarga mengahwinkan kami. Ketika itu saya menuntut pada tahun akhir dan dia pula sudah hujung semester.

Ibu berkali-kali merayu supaya saya menangguhkan perkahwinan kami dan mengejar kecemerlangan dalam pelajaran dulu. Saya membantah dan tetap mahu berkahwin dalam jangka masa terdekat. Akibatnya, ayah saya jauh hati dengan tindakan saya mengingkarinya.

Saya tidak tahu mengapa waktu itu hati saya bertekad meneruskan perkahwinan, sedangkan kami masing-masing masih belajar.


Berbeza pula dengan keluarga mentua yang menyokong penuh dan sanggup menanggung perbelanjaan perkahwinan kami, menyebabkan saya berani meneruskan rancangan berumah tangga bersamanya.


Tidak dinafikan latar belakang keluarganya yang berada mengurangkan rasa bimbang hidup saya kebulur satu hari nanti. Tidak sangka dua tahun perkahwinan, dia kerap berlaku curang dengan rakan wanita sekampus.

Dia sepatutnya bekerja tetapi disebabkan gemar bermadu kasih dengan ramai wanita di kampus, dia gagal menamatkan pelajaran. Malah, saya terpaksa memandu kereta ketika melahirkan anak hingga saya patah hati dan tidak mahu menerima dia kembali.

Saya mendesak dia menjatuhkan talak kepada saya, tetapi dia berkeras tidak mahu kerana sayangkan saya. Hati saya sudah tawar terhadapnya dan saya bercadang memohon di mahkamah, tetapi saya juga bersimpati kepada keluarga mentua yang menyayangi saya.

Untuk pengetahuan Dang Setia, berkali-kali dia mengecewakan saya, seperti tiada di sisi sewaktu saya melahirkan anak. Malah, dia tidak pernah menjenguk saya mahupun anak ketika saya dalam pantang.

HARTI
Johor Bahru



Mungkin lirik lagu Anang Hermansyah bertajuk ‘Separuh Jiwaku Pergi’ paling sesuai menafsir perasaan puan ketika ini.

Intro lagu berkenaan, “Separuh jiwaku pergi, memang indah semua, tapi berakhir luka” telahan paling dekat Dang Setia boleh gambarkan mengenai tahap kesabaran saudari sewaktu ditinggalkan suami.

Malah, perasaan derita jelas terpahat ketika saudari mengimbas kesakitan melahirkan anak tanpa kehadiran suami di saat memerlukan.

Saudari terlalu kecewa dan marah berikutan sikap suami yang gemar berfoya-foya hingga berasa kehilangannya. Namun, adakah saudari pasti dengan pilihan untuk berpisah dengannya?

Dang Setia lihat saudari lebih gemar membuat penyelesaian tanpa menimbang pilihan lebih baik. Disebabkan kemarahan meluap-luap terhadap suami, saudari buta untuk menilai peluang dan pilihan menyelesaikan masalah dengan lebih baik.

Mungkin juga rumah tangga saudari bermasalah berikutan kurangnya komunikasi efektif. Saudari dan dia tidak berbincang daripada hati ke hati, menyebabkan penyelesaian yang ada berakhir dengan nanah di hati masing-masing.

Dang Setia sarankan saudari lepaskan kemarahan dan luahkan kekecewaan di depannya. Jangan disimpan kerana itu bakal bertukar menjadi dendam. Seterusnya ia akan menjadi penyakit hati dan saudari.

Selain dapat melegakan hati, suami lebih jelas dengan suara hati saudari. Ketika saudari meminta dia melepaskan saudari tetapi dia enggan kerana masih sayangkan saudari, di sinilah peluang perasaan dan permintaan saudari didengari.

Oleh itu, pada pandangan Dang Setia, ada baiknya saudari buka ruang untuk saudari dan dia mengenali hati budi kembali.

No comments:

Post a Comment