Sunday 22 January 2012

Waktu Solat Laporan Cuaca Berita Utama Dalam Negeri Wilayah Laporan Khas Parlimen Politik Luar Negara Sukan Jenayah Agama Keluarga Hibu


Xamiol ubat yang tersedia untuk pesakit psoriasis kulit kepala.


KULIT kepala juga boleh menjadi punca penyakit serius jika salah satu sistem imunisasi tubuh terjejas.

Psoriasis kulit kepala adalah nama yang telah dipersetujui oleh sekumpulan para doktor dalam mentakrifkan senario di mana sistem imunisasi menerima arahan yang salah dari otak lalu menyebabkan sel kulit dihasilkan terlalu cepat.

Perunding Dermatologi dari Hospital Pantai, Dr. Steven Chow memberitahu, bagi kulit kepala yang sihat dan normal, sel kulit baru terhasil setiap 28 hingga 30 hari.

Tetapi dalam kes penyakit psoriasis kulit kepala, sel baru terhasil selang tiga hingga lima hari sahaja. Ini menyebabkan sel kulit menebal dan menjadi keruping.

Keadaan menjadi semakin teruk apabila sel tersebut bukan sekadar tumbuh di kepala malah mula merebak ke bahagian dahi dan pipi.

"Dalam sesetengah kes, ia juga memberi kesan kepada kawasan retroauricular fold atau bahagian belakang telinga sekali gus menjadi punca pengumpulan keruping di bahagian rerambut.

"Memang ia bukanlah menjadi punca rambut gugur. Namun psoriasis yang tidak dirawat boleh menyebabkan luka dan satu lagi simptom yang dinamakan Alopecia," ujarnya.

Mungkin ramai yang tidak sedar bahawa mereka sebenarnya menghidapi penyakit psoriasis kulit kepala.

Mengikut kajian, satu daripada 50 orang di dunia ini mengalami masalah psoriasis. Daripada jumlah itu 50 hingga 80 peratus adalah psoriasis kulit kepala.

"Di Malaysia pula satu hingga dua peratus daripada penduduk di negara ini mengalaminya.

"Ia bukanlah penyakit yang berjangkit. Tetapi mahukah anda dipandang sebagai seorang individu yang kotor sekali gus menyebabkan anda hilang keyakinan diri?

"Pada yang mengalaminya turut merasai kesakitan apabila kulit kepala terasa panas, tegang dan kegatalan melampau sehingga mengganggu rutin harian seperti tidur serta bekerja di pejabat," ujarnya.

Tambah Dr. Steven, psoriasis kulit kepala juga terbukti memberi kesan psikologi dari aspek perasaan dan ketidakselesaan untuk melakukan apa juga aktiviti sosial oleh penghidapnya.

Sehingga kini, para saintis masih tidak mempunyai bukti kukuh tentang punca sebenar penyakit psoriasis kulit kepala. Namun mereka tidak menafikan yang ia bersangkut-paut dengan genetik.

Antara penyebab lain ialah perubahan cuaca dan kerosakan sel kulit kepala selain akibat tekanan emosi.

Bagi sesetengah individu, punca psoriasis kulit kepala mungkin daripada ubat-ubatan yang diambil, tabiat merokok dan jangkitan kuman dari jenis streptococcol.

Psoriasis kulit kepala masih belum ditemui penawarnya. Tetapi ia boleh dikawal jika kena pada caranya.

Menurut Dr. Steven, psoriasis kulit kepala ini sebenarnya satu penyakit kronik tetapi terdapat ubat di pasaran untuk merawatnya.

"Bagaimanapun ramai pesakit keliru dengan penyakit ini kerana mereka menyangka ia hanya masalah kelemumur biasa.

"Jalan mudah yang mereka ambil ialah dengan mencuba rawatan kelemumur tanpa mendapat kesan positif daripadanya," jelasnya.

Pesakit katanya, perlu tahu bahawa ubatan untuk penyakit itu dirumus untuk bertindak dengan baik, berkesan, tidak comot di kepala dan amat mudah digunakan.

"Gel lutsinar dan tidak berbau ini diberi nama Xamiol adalah merupakan ubatan pertama dalam kelasnya yang tersedia untuk pesakit psoriasis kulit kepala di Malaysia.

"Ia selamat dan terbukti secara klinikal mengurangkan kesan rengsa, kegatalan dan penghasilan keruping hanya selepas seminggu menggunakannya," katanya yang mencadangkan pemakaian ubat selama maksimum empat minggu untuk mendapat hasil yang memuaskan.

Xamiol yang dibangunkan oleh syarikat penghasilan ubatan dermatologi terkemuka LEO Pharma, adalah dalam kategori ubatan topikal yang tidak berminyak dan mudah dibasuh.

"Untuk penghidap psoriasis kulit kepala di Malaysia, tidak perlu memencilkan diri kerana rawatan sudah tersedia untuk anda," ujarnya.

No comments:

Post a Comment