Sunday 22 January 2012

Buah pinggang rosak boleh jejas kesuburan

SAYA berusia 38 tahun dan disahkan mengalami kerosakan kekal di kedua-dua belah buah pinggang. Saya perlu menjalani rawatan dialisis berjadual serta banyak berpantang. Persoalan saya, apakah ini boleh menjejaskan kesuburan saya?

Ingin Tahu
UNTUK makluman saudara, pesakit buah pinggang kronik terutama yang perlu menjalani rawatan dialisis akan menghadapi masalah kesuburan. Pengumpulan toksin terutama urea dalam darah akibat daripada kegagalan buah pinggang boleh menjejaskan penghasilan sperma.
Ketika menjalani rawatan dialisis, proses penghasilan sperma akan terjejas dan mutu sperma yang dihasilkan adalah rendah malah sperma yang dihasilkan mempunyai masalah motiliti.

Bagaimanapun, kajian menunjukkan selepas seseorang lelaki menjalani pemindahan buah pinggang, akan berlaku perubahan di mana proses penghasilan sperma kembali pulih tetapi timbul masalah dari segi motiliti. Dalam sesetengah kes pula, kualliti dan motiliti akan pulih sepenuhnya.

Satu lagi masalah yang akan timbul adalah mati pucuk di mana kemungkinan untuk saudara menghadapi masalah ini meningkat dari sembilan peratus sebelum dialisis kepada 70 peratus ketika rawatan dialisis dijalankan.

Bagaimanapun, masalah ini boleh diatasi dengan mudah iaitu menggunakan ubat PDE5 inhibitor seperti viagra. Saya ingin menasihatkan saudara berjumpa pakar fertiliti supaya kaedah seperti penyimpanan sperma (sperm banking) boleh dilakukan sebelum rawatan dialisis bermula. Ini boleh membantu jika saudara ingin mendapatkan zuriat melalui cara assisted in vitro fertilization.

1 comment:

  1. saya berusia 27thn.sekarang saya menggelami sakit dada sebelah kiri dengan di ikuti sakit pinggang serta tak boleh tarik nafas.dan bila saya bangun pagi saya akan keluarkan kahar berwana kuning sekali dengan darah.ini pesoalan saya.

    ReplyDelete