Sunday 22 January 2012

Satu juta menderita psoriasis


PSORIASIS sering membawa gejala kulit kepala mengelupas dan kelemumur (dua gambar atas), di samping luka kering pada kulit (gambar bawah, kiri) dan juga masalah artritis (gambar bawah, kanan).


PSORIASIS merupakan salah satu penyakit kulit tertua dan sering disalah anggap. Menurut data terkini, dianggarkan tiga hingga lima peratus daripada penduduk dunia menghidapi psoriasis. Ini juga bermakna terdapat hampir satu juta rakyat Malaysia yang menderita penyakit ini.

Sering dianggap sebagai penyakit yang tidak boleh diubati, psoriasis merupakan penyakit sistem imuniti badan menyerang yang diri sendiri atau dikenali sebagai autoimun yang berulang tetapi tidak berjangkit. Ia terjadi tanpa mengenal jantina. Ia juga boleh terjadi pada semua peringkat umur, walaupun kebiasaannya berlaku buat pertama kalinya pada peringkat umur di antara 15 hingga 25 tahun.

Punca

Punca sebenar psoriasis tidak diketahui, tetapi ia dipercayai mempunyai komponen genetik yang tinggi. Faktor-faktor yang menyebabkan psoriasis menjadi bertambah buruk termasuklah tekanan, pemberhentian pengambilan kortikosteroid, pengambilan alkohol yang berlebihan, merokok, jangkitan, kecederaan kulit dan tindak balas terhadap bahan kimia atau ubat-ubatan tertentu.

Tahap jangkitan psoriasis bermula dari tompok-tompok kecil di satu bahagian sehinggalah ke keseluruhan permukaan badan. Psoriasis menyebabkan tompok-tompok bersisik dikenali sebagai plak psoriatik. Ia merupakan bahagian-bahagian keradangan dengan pengeluaran kulit yang berlebihan.

Kulit menjadi tebal dan keras di kawasan radang ini dan lapisan keras ini mengakibatkan sel-sel mati berwarna perak. Ia sering didapati di kulit di bahagian siku dan lutut, tetapi juga boleh dijangkiti di mana-mana bahagian badan termasuklah kulit kepala dan kemaluan. Luka radang boleh mengakibatkan kepedihan, kegatalan dan kelihatan hodoh. Malah, psoriasis menyerang fizikal dan emosi pesakit.

"Meskipun pelbagai kajian telah dijalankan mengenai kesan terhadap kualiti kehidupan pesakit, penyelesaian menyeluruh untuk mencegah kesan-kesan buruk penyakit tersebut yang mana ia masih kurang diutamakan dalam agenda kesihatan negara, terutamanya di kalangan negara-negara Asia", ujar Dr. Steven Chow, Setiausaha Agung, Liga Persatuan Dermatologi ASEAN (LADS), pertubuhan serantau yang bermatlamat untuk membangunkan dan meningkatkan tahap kesihatan kulit di rantau Asean.

Gejala

Bergantung kepada tahap dan lokasi masalah psoriasis, individu kemungkinan mengalami ketidakselesaan dan kecacatan fizikal yang kecil atau besar. Kegatalan dan kesakitan boleh mengganggu fungsi asas seperti penjagaan diri, berjalan dan tidur.

Plak di tangan dan kaki boleh menghalang individu dari melakukan pekerjaan tertentu, menyertai aktiviti sukan, menjaga ahli keluarga ataupun rumah.

Plak di kulit kepala boleh menjadi satu perkara yang memalukan kerana kepingan bersisik boleh menjadi masalah kelemumur. Penjagaan perubatan kemungkinan mahal dan memerlukan banyak masa dan mengganggu aktiviti pekerjaan atau sekolah.

Individu yang mengalami psoriasis mungkin merasa malu mengenai diri mereka dan mempunyai rasa rendah diri bimbang dijauhi masyarakat atau kebimbangan mengenai psikoseksual. Masalah psikologi boleh menyebabkan kemurungan dan pengasingan sosial.

Ini disokong oleh kajian yang dilaksanakan oleh Yayasan Psoriasis Kebangsaan Amerika Syarikat, 2008 bersama 426 pesakit psoriasis, di mana 71 peratus daripada mereka menganggap penyakit ini merupakan masalah besar dalam kehidupan seharian mereka.

Pada masa sama, kajian berasingan melaporkan psoriasis juga memberi kesan terhadap kualiti kehidupan berasaskan kesihatan, terutamanya kepada 10 sehingga 30 peratus pesakit, yang juga mungkin mengalami artritis psoriatik.

Ia juga mengakibatkan kesan buruk terhadap penyakit-penyakit kronik lain seperti kemurungan, bengkak jantung (myocardium infarction), hipertensi, kegagalan jantung kongestif atau kencing manis jenis 2. Pesakit yang menghidapi psoriasis yang teruk juga menunjukkan jangka hayat yang lebih pendek.

Kerjasama

"Oleh kerana tiada ubat yang dapat menyembuhkannya, psoriasis akan terus menjadi masalah serius sehinggalah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan kerajaan-kerajaan memperakuinya sebagai satu penyakit serius dan menggandingkan sumber-sumber untuk menangani kelemahan dalam program kesedaran awam, diagnosis perubatan dan akses kepada rawatan serta rangkaian sokongan untuk berjuta-juta penduduk di Asia.

"Dengan kajian semasa, pemahaman lebih baik, rawatan dan panduan terkini, peluang untuk pencegahan awal dan mencegah kecacatan daripada artritis psoriatik serta mempertingkatkan penyembuhan keseluruhan para pesakit untuk seumur hidup, kini boleh dilaksanakan," kata Dr. Chow.

Dr. Chow juga menekankan bahawa pemacu kritikal untuk mempertingkatkan amalan dan rawatan kesedaran di seluruh Asia akan dilaksanakan dalam bentuk Pendaftaran Psoriasis serantau, bakal meningkat dan menyelaraskan penyelidikan, diagnosis dan rawatan.

"Ilmu adalah kuasa. Bayangkan kita mempunyai pangkalan data yang membolehkan kita mengkaji dan mengenalpasti strategi perantaraan Psoriasis terbaik untuk penduduk-penduduk Asia.

"Data tersebut akan mengambil kira pelbagai budaya, gaya hidup dan amalan pemakanan pilihan. Ini akan membantu kami memahami dengan lebih baik dan membangunkan program untuk disasarkan kepada keperluan dan kepentingan pesakit Asia," katanya.

Sebagai contohnya, Dr. Chow menyatakan tiada bukti sains bahawa modulasi pemakanan boleh menyembuhkan penyakit tersebut walaupun secara amnya penduduk Asia percaya bahawa makanan-makanan tertentu perlu dihindari.

Menurutnya lagi, terdapat kecenderungan pesakit di Asia yang mencari perubatan herba asli atau tradisional tempatan, yang berkemungkinan tidak berkesan malah menghalang proses penyembuhan. Kebanyakannya telah dibuktikan mempunyai kandungan steroid dan lain-lain bahan toksik yang berbahaya.

Perkongsian

"Perkongsian data dan maklumat menerusi pendaftaran serantau bukan sahaja menjadi langkah ke arah menyatukan pembangunan dan rawatan berkesan psoriasis di seluruh rantau ini malah ia juga akan membentuk asas untuk penyelidikan dan program pada masa hadapan bagi menangani psoriasis untuk para pesakit Asia."

Bagi menyelaraskan maklumat dan merangka pembangunan pendaftaran, Jawatankuasa LADS, yang diwakili oleh ketua-ketua masyarakat dermatologi kebangsaan ASEAN di samping lebih daripada 300 ahli dermatologi terkemuka di seluruh negara "Asean + 5" akan berkumpul di mesyuarat Satelit 2009 di Hanoi, Vietnam bermula dari 5 hingga 7 November, 2009.

"Pada pertemuan ini, para delegasi akan dapat berkongsi pengalaman mengenai rawatan terkini menggunakan bahan biologi dan mengkaji semula usaha dalam menambah baik modaliti rawatan terdahulu.

"Objektif utamanya adalah untuk membolehkan para doktor menggunakan rawatan yang lebih baik untuk pesakit-pesakit individu menggunakan kombinasi inovatif perubatan sedia ada dan yang terkini," tambah Dr. Chow.

Mesyurat Satelit ini juga akan menyaksikan pelancaran Akademi Dermatologi dan Venereologi Asia ditubuhkan khas untuk pembangunan dermatologi Asia bagi alaf ini.

"Yang penting, usaha-usaha kami ini bermatlamat untuk menyediakan penjagaan yang lebih baik buat para pesakit. Kami berharap sokongan kami akan memberi kesan yang baik di mana psoriasis akan diiiktiraf sebagai penyakit kronik penting dan sumber-sumber dan keutamaan diberikan terhadap rawatan oleh pihak-pihak kerajaan di rantau Asia."

Mitos

Seperti penyakit kulit yang lain, psoriasis jelas kelihatan oleh mata kasar. Bagi kebanyakan orang, reaksi semulajadi kita adalah kehairanan apakah puncanya, sama ada psoriasis ini berjangkit (sebenarnya ia tidak) atau sama ada mereka yang dijangkiti tidak menjaga kebersihan, mengalami masalah kemurungan dan kadang kala mereka yang dijangkiti dianggap sebagai balasan di atas kejahatan mereka.

Berikut merupakan mitos umum mengenai psioriasis:

Mitos 1: "Psoriasis berjangkit."

Fakta: Psoriasis, terutamanya dalam bentuk sederhana atau teruk, mudah kelihatan di permukaan kulit. Disebabkan pertumbuhan abnormal sel kulit, tompok-tompok merah bersisik di kulit akan kelihatan.

Walau bagaimanapun, psoriasis tidak berjangkit. Anda tidak boleh dijangkiti penyakit ini daripada orang lain dan anda juga tidak boleh memindahkannya kepada orang lain hanya dengan menyentuh mereka atau dekat dengan mereka.

Mitos 2: "Psoriasis hanyalah penyakit kulit. Satu masalah kosmetik."

Fakta: Psoriasis merupakan penyakit kronik dalam sistem imuniti badan yang menyebabkan pertumbuhan sel kulit yang tidak normal.

Sementara sel kulit biasa matang dalam masa 28 ke 30 hari dan ia gugur daripada permukaan kulit tanpa disedari, sel kulit psoriatik mengambil masa hanya 3 hingga 4 hari untuk matang dan timbul di permukaan kulit, menyebabkan sel-sel berlapis-lapis dan membentuk luka bersisik.

Luka psoriasis mengakibatkan kepedihan dan kegatalan, dan ia boleh pecah dan berdarah. Di antara 30 hingga 50 peratus daripada pesakit psoriasis menghidapi artritis psoriasis yang menyebabkan kesakitan, kekejangan dan pembengkakan pada dan sekitar sendi-sendi.

Keradangan kulit psoriasis boleh mengakibatkan masalah-masalah lain. Terdapat bukti-bukti yang semakin meningkat mengaitkannya dengan masalah kesihatan yang lebih serius seperti penyakit kardiovaskular, kencing manis, penyakit hati, kemurungan dan obesiti.

Mitoh 3: "Psoriasis hanya memberi kesan kepada pesakit secara fizikal sahaja."

Fakta: Selain daripada masalah fizikal akibat penyakit tersebut, terdapat juga kesan psikologi dan emosi dialami pesakit psoriasis. Mereka yang menghidapi psoriasis sering dilaporkan mengalami perasaan tidak berdaya, putus harapan, marah, kekecewaan dan kemurungan berkaitan keadaan kulit mereka dan bagaimana reaksi orang lain terhadap keadaan mereka.

Terdapat pesakit yang menghidapi psoriasis yang teruk mengalami tekanan sehingga ingin membunuh diri. Kebanyakan individu bertindak terhadap keadaan mereka dengan memakai pakaian untuk menyembunyikan penyakit mereka, mengehadkan aktiviti-aktiviti harian seperti berenang atau ke gim jika ia akan mengakibatkan renungan tajam daripada orang ramai ataupun komen negatif.

Pesakit psoriasis sering membandingkan disfungsi dan kecacatan mereka dengan pesakit yang menghidapi penyakit kronik seperti kencing manis atau penyakit jantung.

Mitos 4: "Psoriasis berpunca akibat tidak menjaga kebersihan."

Fakta: Psoriasis merupakan satu penyakit sistem imuniti badan dan tiada kena mengena dengan tidak menjaga kebersihan. Punca yang boleh menyebabkan psoriasis termasuklah jangkitan, tekanan atau kebimbangan, perubahan hormon, kecederaan kulit, alkohol, obesiti, pemakanan tidak sihat, dan ubat-ubatan tertentu.

Mitos 5: "Psoriasis boleh diubati"

Fakta: Psoriasis merupakan penyakit kronik, dialami seumur hidup. Tiada ubat yang boleh menyembuhkannya pada masa ini, tetapi dengan pilihan rawatan terbaru dan sedia ada yang telah dipertingkatkan, pesakit kini mempunyai pelbagai kaedah untuk membantu mengawal simptom psoriasis.

Sehingga ubat bagi menyembuhkan psoriasis ditemui, kajian farmaseutikal akan terus berusaha untuk mencari lebih banyak lagi rawatan yang lebih berkesan.

Kajian mengenai sistem imun badan telah menghasilkan ubat biologi baru yang menyasarkan punca keadaan tersebut.

Mitos 6: "Psoriasis mudah didiagnosis."

Fakta: Kebanyakan keadaan-keadaan yang memberi kesan kepada kulit kelihatan lebih kurang sama, sebagai contohnya simptom-simptom awal psoriasis, seperti kegatalan dan tompok-tompok merah, kelihatan sama seperti ekzema atau atopik dermatitis.

Ini kadang kala boleh menyebabkan penyakit ini susah didiagnosis. Adalah penting untuk berjumpa doktor yang boleh membuat ujian tertentu bagi membuat diagnosis yang betul.

Mitos 7: "Psoriasis tidak boleh diwarisi."

Fakta: Sementara kebanyakan pesakit tiada keturunan keluarga yang menghidapi psoriasis, terdapat hubungan genetik dengan anggarkan 40 hingga 60 peratus daripada pesakit dengan penyakit ini. Pelbagai kajian menunjukkan kecenderungan genetik, atau kecenderungan diwarisi, bagi pesakit-pesakit ini menghidap psoriasis.

Mempunyai kecenderungan genetik bagaimanapun tidak bermakna seorang individu akan mendapat penyakit tersebut. Faktor yang boleh mencetuskan penyakit ini adalah seperti kecederaan atau infeksi, mungkin bertindak dengan beberapa gen, atau corak keturunan spesifik gen, yang bertindakbalas menyebabkan psoriasis.

Artikel ini merupakan sumbangan Liga Persatuan Dermatologi ASEAN (LADS) sebagai sebahagian daripada program kesedaran sempena Hari Psoriasis Dunia, pada 29 Oktober, 2009 dan sempena Mesyuarat Satelit LADS 2009 di Hanoi Vietnam, bermula 5- 7 November 2009, bertemakan 'Psoriasis and Eczema, A Double Edged Challenge'.

1 comment:

  1. Dalam AYURVEDA, Psoriasis berpunca dari 'AMA' atau toksid dari makanan yang tidak serasi dengan badan. Hati (liver) tidak dapat 'meneutralkan' 'AMA' ini, akibatnya 'AMA' diserap ke dalam darah dan dibuang melalui kulit. Ini menyebabkan berlakunya kulit merekah dan kemerah-merahan yang dipanggil PSORIASIS.

    Pada kebiasaannya seseorang yang bakal menjadi mangsa penyakit ini akan merasakan wujudnya kelemumur pada kulit kepala yang agak menebal malah kewujudan penyakit ini banyak bermula dari kepala. Dalam rawatan moden biasanya ubat-ubat anti inflamatori diberikan dan memang ada kalanya ianya memberi respon yang baik tetapi dari pengalaman saya, ada kalanya penyakit ini menjadi sukar dikawal dengan kaedah rawatan moden sahaja.

    Luqman Ayurveda menawarkan kaedah rawatan yang efektif dan terbukti berkesan untuk penyakit ini tanpa banyak pantang dalam makanan. Kami di LUQMAN AYURVEDIC HERBS CENTRE telah merawat penyakit ini dengan jayanya selama hampir 20 tahun.

    Dalam merawat Psoriasis, LUQMAN AYURVEDA menekankan bahawa 3 perkara perlu dirawat iaitu:-

    HATI - menjadikannya lebih efektif dalam urusan pembersihan 'AMA' itu.
    DARAH YANG KOTOR - perlu dinyahtoksinkan dari 'AMA'.
    KULIT - perlu dipulihkan seperti sediakala.

    Ubat-ubat herba yang kami berikan kepada pesakit psoriasis bertujuan untuk merawat badan dari dalam yang melibatkan hati, darah dan sistem badan (menguatkan sistem badan) manakala minyak Psoriasis dan krim Psora diberikan untuk merawat bahagian luar badan.

    Maklumat lanjut, testimoni dan video, sila ke page: https://www.facebook.com/LuqmanHerbsCentre

    ReplyDelete