Sunday 22 January 2012

Risau zakar anak halus (kecil)

ANAK lelaki saya berumur hampir dua tahun. Saya perhatikan, zakarnya agak kecil dengan kulit luar zakar tidak mempunyai lebihan seperti abangnya. Jika anak saya membuang air kecil, zakarnya kelihatan membengkak sedikit. Ini kerana lubangnya agak kecil, tetapi dia tidak pernah mengadu kesakitan.

Saya pernah merujuk klinik swasta dan doktor menasihati saya merujuk kepada hospital. Ini kerana pada masa itu, anak saya berumur tiga bulan. Selepas dirujuk ke bahagian surgeri hospital, doktor menasihati supaya saya menunggu sehingga anak berumur lima hingga enam tahun untuk tindakan seterusnya, atau jika anak saya mengadu kesakitan apabila membuang air kecil.
Persoalannya, apakah keadaan pembesaran zakar anak saya akan terbantut dan apakah yang perlu saya lakukan? Adakah zakar anak saya itu tidak normal dan perlu tindakan segera bagi mengelak kesan pada masa depan?
Saya bimbang jika saya lambat bertindak, akan menjejaskan alat sulit anak saya dan menyebabkan saya menanggung sesal sepanjang hidup saya. Jika perlu, saya ingin bertemu Dr Zulkifli untuk mendapatkan nasihat dan meredakan kerisauan saya.

Ibu Risau

PUAN, kemungkinan besar anak puan mempunyai masalah yang dikenali sebagai phimosis. Ini ialah masalah di mana kulit zakar yang menutupi kepala zakar adalah ketat dan tidak boleh ditarik ke belakang.

Masalah ini juga mengakibatkan pembukaan hujung kulit berkenaan menjadi kecil .Ini akan menyebabkan kulit yang menutupi kepala zakar kelihatan mengembang semasa membuang air kecil akibat dari pengumpulan air kencing di dalam ruang antara kulit dan kepala zakar serta ia kelihatan seperti bengkak.
Ia sering berlaku kepada bayi dan kanak-kanak dan bagi seseorang yang tidak berkhatan, masalah ini juga boleh dilihat pada orang dewasa. Untuk makluman puan, semasa kelahiran, kulit yang menutup kepala zakar memang melekat kepada kepala zakar.

Ini adalah sebahagian dari mekanisma untuk melindungi kepala zakar yang sedang berkembang. Oleh itu, ketika di peringkat ini, kulit terbabit tidak boleh ditarik ke belakang.

Apabila seseorang kanak-kanak itu membesar, dianggarkan 50 peratus dari kanak-kanak berusia setahun, kulit yang menutup kepala zakar sudah boleh ditarik ke belakang.

Pada umur tiga tahun, peratusan meningkat kepada 90 peratus dan pada umur 17 tahun, 99 peratus dari lelaki sudah boleh menarik kulit yang menutupi kepala zakar ke belakang.

Masalah yang timbul sekiranya kulit kepala zakar tidak boleh ditarik ke belakang ialah masalah pengumpulan sel-sel mati yang dikenali sebagai smegma. Smegma ini boleh menyebabkan punca terjadinya infeksi pada kepala zakar yang dikenali sebagai balanitis.

Selain dari sakit pada kepala zakar, tanda-tanda yang boleh berlaku apabila seseorang kanak kanak itu mengalami masalah balanitis adalah seperti berikut:

* Pengeluaran cecair yang berbau dari hujung zakar
* Kegatalan yang dialami di bawah kulit yang menutupi kepala zakar
* Jangkitan kencing yang berulang-ulang
* Kesukaran untuk membuang air kecil
* Kulit yang menyelaputi kepala zakar kelihatan merah dan bengkak
* Sakit apabila kulit cuba di tarik ke belakang

Rawatan utama yang perlu diberi sekiranya berlaku balanitis ialah berkhatan. Bagaimanapun, ketika peringkat akut, doktor akan memberikan antibiotik terlebih dulu untuk membolehkan infeksi dan keradangan hilang sebelum prosidur berkhatan boleh dilakukan.

Jika anak puan boleh kencing dengan sempurna dan tidak mempunyai tanda-tanda balanitis, masalah ini boleh dirawat dengan cara berkhatan. Ini boleh dilakukan apabila anak puan mencapai umur lima hingga enam tahun.

Namun, jika anak puan didapati tidak selesa ketika membuang air kecil, mengadu sakit di bahagian zakar atau jika ada tanda-tanda mengalami balanitis, berkhatan perlu dilakukan terlebih awal.

Puan tidak perlu bimbang mengenai saiz zakar anak puan. Ini kerana beliau masih kecil dan baru berusia dua tahun. Pembesaran batang zakar hanya akan mula berlaku apabila seseorang kanak kanak lelaki itu mencapai umur baligh.

Masalah phimosis ini juga tidak akan membantutkan pembesaran batang zakar dan tidak mempengaruhi fungsi batang zakar anak lelaki puan.

Bersama Pakar Urologi Prof Madya Dr Zulkifli Md Zainuddin, Ketua Unit Urologi, Pusat Perubatan UKM, Cheras
tanyadrxy@bharian.com.my

10 comments:

  1. Anak saya menghadapi sakit di kemaluan semasa umurnya 6 thn.Kami di nasihati untuk membuat sunat.Kami melakukannya di hospital swasta.sekarang dia berumur 12thn tetapi kemaluannya masih kecil juga.ia macam tidak normal.

    ReplyDelete
  2. Anak sy berumur 10 tahun dan telah bersunat pada 2014..msalahnye skrg alat sulit nye terasa ngilu..tp tdk skt ketika membuang air kcl..apakah msalah yg ank sy hadapi..keadaan ini betlarutan shingga memvuatnye tidak selesa mbjalani aktiviti seharian..

    ReplyDelete
  3. Anak sy berumur 10 tahun dan telah bersunat pada 2014..msalahnye skrg alat sulit nye terasa ngilu..tp tdk skt ketika membuang air kcl..apakah msalah yg ank sy hadapi..keadaan ini betlarutan shingga memvuatnye tidak selesa mbjalani aktiviti seharian..

    ReplyDelete
  4. Anak sy berumur 10 tahun dan telah bersunat pada 2014..msalahnye skrg alat sulit nye terasa ngilu..tp tdk skt ketika membuang air kcl..apakah msalah yg ank sy hadapi..keadaan ini betlarutan shingga membuatnye tidak selesa mnjalani aktiviti seharian..

    ReplyDelete
  5. Bayi kulit bayi sy merah Dan koyak sikit apa sy nak buat ��������

    ReplyDelete
  6. Kulit zakar bayi sy merah Dan koyak sikit

    ReplyDelete
  7. Anak sy berusia 10 tahun, dan telah bersunat pada usia 8 tahun, zakar anak sy kelihatan kecil (batang zakar tenggelam) adakah ianya perkara normal? Mohon prncerahan

    ReplyDelete
  8. Anak sy berusia 10 tahun, dan telah bersunat pada usia 8 tahun, zakar anak sy kelihatan kecil (batang zakar tenggelam) adakah ianya perkara normal? Mohon prncerahan.

    ReplyDelete
  9. Anak sy berusia 10 tahun dan telah bersunat pada usia 8 tahun, tapi zakar kelihatan ( batang zakar tenggelam ) adakah ianya normal? Mohon prncerahan

    ReplyDelete
  10. Anak saya berusia 9tahun...zakarnya kecil dari kanak² lain,lihat seperti tenggelam ke dalam...adakah normal?

    ReplyDelete