Thursday 12 January 2012

Nutrisi lengkap si Bayi

TIADA siapa dapat menafikan khasiat susu ibu yang sememangnya mengandungi limpahan khasiat dan nutrisi yang diperlukan bayi. Bagaimanapun hari ini, banyak faktor menggoyahkan prinsip ibu untuk terus menyusukan anaknya secara eksklusif selama enam bulan pertama kelahiran atau dilangsungkan kepada 24 bulan.

Antaranya, ibu tidak mendapat maklumat secukupnya mengenai penyusuan, apatah lagi kehadiran susu formula yang memudahkan urusan serta persekitaran yang tidak menggalakkan.

Justeru, saban tahun kerajaan serta badan bukan kerajaan (NGO) merangka program menjadikan penyusuan itu terus relevan dan dipraktikkan wanita tanpa batasan atau larangannya, kerana salah tanggapan terhadap penyusuan ibu memberikan pengaruh besar kepada kesihatan bayi.

Kajian membuktikan lebih dua juta kematian membabitkan kanak-kanak berusia sebulan hingga kurang usia lima tahun, boleh dielakkan apabila berlaku sentuhan kulit ke kulit menerusi penyusuan ibu.



Kebanyakan pakar pemakanan menyifatkan dua tahun pertama usia seorang bayi sebagai ‘tempoh kritikal’ kerana kualiti nutrien yang diberi kepada bayi akan menentukan pertumbuhan dan pembesaran berkekalan sepanjang hayat.


Dalam usaha menggalakkan pemakanan bayi yang lebih baik, program ‘Mother’s Smart Choice (MSC) dilancarkan hasil usaha sama Persatuan Pemakanan Malaysia (NSM), Persatuan Paediatrik Malaysia (MPA), Persatuan Obstetrikal & Ginaekologikal Malaysia (OGSM) dan Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) yang turut disokong Philips Avent Malaysia.

Menurut Pengerusi Persatuan Pemakanan Malaysia, Dr Tee E Siong, pelancaran itu menandakan inisiatif permulaan pemakanan bayi yang penting bagi mendidik dan menggalakkan golongan ibu di Malaysia menyediakan nutrisi yang baik untuk bayi baru lahir serta anak kecil mereka.

“Adalah penting memastikan anak kita diberikan makanan berkhasiat sejak dilahirkan. Dengan permulaan betul, kita mampu mengurangkan risiko jangkitan penyakit berkaitan pemakanan di kalangan anak yang membesar.

“Selain itu, amalan baik ini mampu memupuk tabiat pemakanan sihat yang akan menjadi asas gaya hidup sihat sepanjang masa,” katanya sewaktu ditemui media di Sunway Resort &Spa, baru-baru ini.

MSC juga akan melaksanakan aktiviti seiring usaha kerajaan menjana generasi Malaysia yang sihat pada masa depan.

Pada peringkat awal, MSC bercadang menjadikan golongan ibu di negara ini sebagai kumpulan sasar dengan memperkasakan mereka melalui ilmu pengetahuan dan kemahiran praktikal bagi membekalkan makanan berkhasiat kepada anak mereka.

Program ini akan dijalankan dalam beberapa peringkat dengan penyusuan ibu sebagai fokus fasa pertama, manakala fasa kedua ditumpukan pada penyusuan susu ibu dan pemberian makanan pelengkap yang sesuai dengan kanak-kanak berusia enam hingga 12 bulan.

Fasa ketiga pula tumpuan akan diberi terhadap makanan berkhasiat yang betul untuk anak kecil berusia 13 hingga 24 bulan yang meliputi penyusuan ibu, pilihan makanan pelengkap bayi serta makanan sihat yang disediakan di meja.

Tambah Dr Tee, penyusuan ibu dijadikan fokus utama program MSC kerana ia sumber pemakanan terbaik untuk tumbesaran optimum bayi.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), bayi harus diberi susu ibu secara eksklusif buat enam bulan pertama sejak dilahirkan.

Malah, WHO turut menegaskan bahawa kolostrum (susu ibu yang berwarna kekuningan dan lekit) yang dihasilkan pada fasa akhir kehamilan adalah makanan terbaik untuk bayi baru lahir dan untuk itu pemakanan hendaklah dimulakan pada jam pertama selepas bayi dilahirkan.

“Selepas enam bulan pe- nyusuan badan hendaklah diteruskan bersama makanan pelengkap yang sesuai sehingga anak itu berusia dua tahun.

“Walaupun ada banyak manfaat susu ibu, bilangan ibu yang melakukannya jauh lebih rendah daripada yang diharapkan.

“Kajian kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan ketiga (2006) menunjukkan peningkatan bilangan ibu yang memberikan susu kepada anak mereka.

“Pun begitu, bilangan ibu yang hanya memberikan susu ibu pada empat bulan pertama usia bayi mereka berkurangan sebanyak 9.7 peratus, malah menurut kajian sama, Malaysia antara negara di Asia Tenggara yang paling rendah daripada segi penyusuan susu ibu secara eksklusif,” katanya.

Bagi menyokong usaha menggalakkan budaya penyusuan ibu selanjutnya, MSC juga akan menerbitkan buku panduan percuma berjudul Breastfeed With Confidence (Menyusu Dengan Yakin) di samping menganjurkan beberapa siri ceramah mengenai penyusuan susu ibu secara percuma untuk jururawat di hospital dan klinik bersalin negara ini.

Buku panduan ini mengandungi maklumat berguna membantu ibu mengenai cara mengenai cara penyusuan yang betul meskipun selepas mereka kembali bekerja.

Ia akan diedarkan kepada wanita hamil melalui hospital dan klinik, manakala ceramah diadakan bertujuan melatih jururawat membantu ibu mengenai penyusuan ibu pada peringkat awal selepas melahirkan bayi mereka.

Bagi meningkatkan kesedaran mengenai buku ini, MSC akan mengeluarkan poster mengandungi maklumat mengenai cara mendapatkan buku panduan ini yang akan diletak di hospital seluruh negara.

Sementara itu, Pengerusi LPPKN, Tan Sri Napsiah Omar berkata, penyusuan adalah sumber makanan terbaik bagi pertumbuhan yang optimal dan tumbesaran bayi.

Katanya, selepas enam bulan pertama, penyusuan perlu diteruskan di samping makanan pelengkap lain hingga bayi berusia dua tahun.

“Ia juga adalah cadangan Kementerian Kesihatan yang terkandung dalam panduan pemakanan 2010. Kepentingan penyusuan susu ibu tidak boleh diperkecilkan. Susu ibu juga membantu mengukuhkan sistem imuniti serta selain menghalang melindungi mereka daripada penyakit.

“Hasil penyelidikan dilakukan WHO menunjukkan susu ibu mampu menghalang 13 peratus kematian yang berlaku di kalangan kanak-kanak bawah usia lima tahun di seluruh dunia,” katanya kepada media.

Selain faedah kepada bayi, ia juga memberi banyak manfaat kepada ibu, misalnya mampu menjarakkan kehamilan, membantu mengembalikan bentuk asal rahim serta mengurangkan risiko pendarahan, malah paling utama ia mampu membakar kira-kira 500 kalori yang jumlahnya bersamaan sesi aerobik selama dua jam.

LPPKN turut menyediakan perkhidmatan perancang keluarga di 56 klinik seluruh negara, termasuk Sabah dan Sarawak. Penyusuan ibu juga mampu merapatkan hubungan intim antara ibu dan anak.

Dengan kemudahan dan teknologi masa kini, tiada alasan untuk ibu di Malaysia tidak menyusukan anak mereka. Selain itu, ada juga wanita yang salah faham mengenai penyusuan ibu, misalnya sukar menyusukan di tempat awam selain sukar membekalkan susu yang cukup kepada bayi mereka.


Kebaikan susu ibu

Susu ibu mengandungi zat dan vitamin yang mencukupi dan berubah mengikut umur dan keperluan bayi. Ia mudah dihadam dan digunakan oleh bayi dengan berkesan serta melindungi bayi daripada penyakit, mengandungi antibodi, faktor tumbesaran, enzim dan tiada pencemaran.

Contohnya bagi bayi yang dilahirkan pra-matang, susu ibu yang dihasilkan sesuai untuk perkembangan bayi. Ia kurang laktosa, lebih protein, Laktoferrin dan Imunoglobulin untuk mencegah alahan dan jangkitan.

Susu awal ibu atau dikenali sebagai kolostrum berwarna kekuningan pula adalah makanan pertama yang sempurna bagi bayi dan mengandungi pelbagai kebaikan.

Antaranya mengeluarkan mekonium (najis bayi pada awal kelahiran), mencegah penyakit kuning (jaundis), melindungi bayi daripada jangkitan dan alahan (susu ibu kaya dengan antibodi dan sel darah putih), mencegah jangkitan dan penyakit mata (kaya dengan vitamin A dan E), mengandungi faktor pertumbuhan bagi kematangan usus, sekali gus mencegah alahan, dan bertindak sebagai imunisasi pertama untuk menentang bakteria dan virus.

Jika bayi diberikan makanan lain sebelum dia diberikan kolostrum, makanan itu mungkin boleh merosakkan usus dan menyebabkan alahan.

Selain itu, susu ibu melindungi bayi daripada kolik, lelah, penyakit kulit, hidung dan alahan kepada makanan, mengurangkan penyakit seperti batuk, jangkitan telinga, bronkitis, pneumonia, meningitis dan cirit-birit.

Ia juga mengurangkan risiko penyakit jantung, kencing manis, kanser dan obesiti kanak-kanak di kemudian hari.

Selain itu, susu ibu mengurangkan risiko sindrom kematian bayi, masalah karies gigi, penglihatan, pertuturan dan menguatkan pertumbuhan rahang.

Berikut adalah panduan yang boleh diikuti ibu untuk penyusuan yang berjaya:


Amalan positif

  • Persediaan mental sebelum kelahiran adalah penting. Dapatkan maklumat berguna mengenai penyusuan susu ibu ketika hamil;

  • Yakinkan diri bahawa susu anda mencukupi untuk bayi;

  • Susu bayi dalam keadaan tenang dan banyak berehat pada minggu awal selepas kelahiran bayi;

  • Pastikan penyusuan dilakukan dengan posisi yang baik dan selesa supaya tidak terasa lenguh dan mengelakkan masalah seperti sakit puting;

  • Makan makanan seimbang dan minum air mencukupi;

  • Ingatlah bahawa bekalan susu ibu bergantung kepada rangsangan. Lagi kerap bayi menyusu, semakin banyak susu dihasilkan.


    Amalan negatif

  • Jangan terpengaruh dengan kata-kata bahawa susu anda tidak mencukupi untuk bayi. Ingatlah, jika anda berupaya melahirkan seorang bayi ke dunia, sudah anda pasti mampu memberi dan membekalkannya susu yang terbaik;

  • Jangan berikan bayi anda susu botol tambahan atau air masak;

  • Bayi tidak perlu diberikan makanan atau minuman lain kecuali susu ibu sehingga berusia empat hingga enam bulan;

  • Cara menghisap puting botol dan puting buah dada adalah berbeza. Ini boleh mengelirukan bayi dan akan menggagalkan penyusuan susu ibu;

  • Jangan menyusu dalam keadaan terburu-buru. Masa enam minggu pertama adalah masa latihan untuk ibu dan bayi. Masa ketenangan dan kesabaran akan menyelesaikan banyak masalah;

  • Jangan bimbang apabila bayi membuang air besar. Adalah perkara biasa bayi yang diberi susu ibu kerap membuang air besar. Najis ini biasanya cair sedikit dan berwarna kekuningan.

  • >Oleh HIDAYATUL AKMAL AHMAD

    No comments:

    Post a Comment