Thursday 19 January 2012

kemahiran sosial

Apakah kemahiran sosial?

Kemahiran yang membantu anda menjalin hubungan sosial yang lebih baik seperti
  • Membina persahabatan
  • Berbual dengan orang lain
  • Mempunyai budi pekerti yang baik
  • Mempunyai rasa empati terhadap orang lain

Hubungan baik bererti memudahkan kehidupan anda.

kemahiran sosial

Kemahiran hidup di bilik darjah
Kemahiran yang diperlukan untuk kehidupan dan penyesuaian di sekolah. Ini termasuklah:

  • Mendengar dan mematuhi arahan
  • Berkelakuan sopan dan menghindari gangguan
  • Meminta bantuan
  • Memberi sumbangan dalam perbincangan
  • Membuat keputusan
  • Pengendalian konflik
  • Membina kemahiran akademik
  • Melaksanakan kewajipan
  • Bertanggungjawab atas tingkah laku anda

Menghadapi perasaan
Kemahiran sosial yang baik melibatkan kefahaman dan dapat mengendalikan perasaan anda sendiri. Ini termasuklah:

  • Mengetahui perasaan anda
  • Meluahkan perasaan anda
  • Memahami perasaan orang lain
  • Menguruskan kemarahan anda
  • Mengatasi perasaan takut dan malu
  • Menghargai diri anda

Menjadi asertif

Asertif dapat membantu anda dan menyatakan pandangan anda secara jelas dan tidak agresif.

  • Meluahkan pemikiran, perasaan, permintaan dengan jelas, apa yang anda kehendaki

Tip untuk menjadi asertif:

  • Menunjukkan kemesraan
  • Menggunakan hubungan mata yang baik
  • Bercakaplah dengan tenang dan jelas
  • Membuat permohonan secara terus dan jelas
    • Contoh : "Tolong buatkan ini untuk saya..."
  • Elak menggunakan soalan sebagai arahan (membuat orang lain berkata "tidak")
    • Contoh : "Bolehkah anda tolong....?" sebaliknya "Sudikah anda ...?" atau "Adakah anda rasa anda boleh ...?"
  • Luahkan perasaan dan fikiran dengan empati
  • Katakan "tidak" kepada apa yang anda tidak ingini
  • Tumpukan perhatian dengan apa yang ingin diubah
  • Elakkan menuduh dan menyalahkan orang lain
  • Beri maklum balas dengan tenang dan rasa hormat
  • Jangan bersangka buruk
  • Gunakan ayat "saya" berbanding ayat "awak"
    • Contoh:"Saya merasa tersinggung apabila anda memeriksa barang kepunyaan saya tanpa izin", berbanding "Awak membuat saya marah bila masuk ke bilik saya dan menyelongkar barang saya tanpa izin"
  • Ulangi pandangan anda, dengan nada yang rendah dan menyenangkan

Berinteraksi secara positif

  • Ambil inisiatif untuk membantu orang lain
  • Mendekati orang lain dengan cara yang boleh diterima
  • Dapatkan kebenaran lebih baik dari mendesak
  • Belajar untuk mendapat dan mengekalkan persahabatan
  • Berkongsi bahan/permainan

Pengendalian konflik
Mengetahui cara menghadapi konflik akan membantu anda meneruskan hidup dengan lebih baik.
Strategi pengendalian konflik:

  • Kawal emosi anda - Lihat Ketenangan
  • Jauhkan diri dari situasi yang boleh menimbulkan kemarahan anda
  • Luahkan perasaan anda secara asertif
  • Kenal pasti sebab berlakunya konflik. Siapakah yang bertanggungjawab? Sekiranya perlu, jauhkan diri dari orang yang menimbulkan konflik dan memikirkan cara dan merancang strategi untuk menyelesaikannya
  • Bertanya kepada orang tersebut sama ada dia mempunyai masa untuk berbincang
  • Beritahu mereka bagaimana perasaan anda (contohnya : Saya sangat sedih ketika ini)
  • Dengar. Dengar. Dengar. Benarkan orang itu memberi maklum balas
  • Berbincang tentang alternatif lain untuk menyelesaikan konflik tersebut
  • Teruskan untuk berbincang dengan tenang
  • Sekiranya konflik itu tidak boleh diselesaikan atau kemarahan anda semakin bertambah, beritahu orang itu yang anda perlu beredar dan ingin membicarakan tentang hal tersebut kemudian

Semakan akhir : 17 Januari 2007

No comments:

Post a Comment