Thursday 12 January 2012

barah hati Pembunuh senyap


Oleh Suzan Ahmad
suzan@bharian.com.my
2011/07/03

  • Foto

  • Foto

    Ismail Zakri, bersama Presiden yayasan Hati Malaysia, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican (dua dari kanan) dan Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Perubatan yayasan, Datuk Dr Nor Shahidah (kanan).

Ismail Zakri aktif senam, jaga badan pasrah ketumbuhan disah barah hati tahap empat

PROFIL kesihatan dirinya menunjukkan dia lelaki sihat, apalagi bergelar pelari maraton. Malah Ismail Zakri Md Khalid, 62, menjalani kehidupan berkualiti dan sihat sehinggalah dia tiba-tiba rebah dan pengsan pada November 2008. Ketika itu, keluarganya hampir pasti ia akibat serangan jantung, namun masih sukar menerima hakikat kerana keadaan fizikal dan tahap kecergasan bapa tiga anak itu begitu memuaskan.
“Bukan saja agak cerewet mengenai pemakanan dan diet, saya juga gemar berjoging... jarang sekali ponteng gimnasium untuk bersenam. Malah aktiviti sosial bersama rakan sentiasa terisi dan boleh dikatakan saya dikelilingi insan tersayang dan rakan-rakan setiap masa.
“Bayangkan selama 25 tahun, saya bukan saja aktif menyertai maraton tetapi juga berjaya mengekalkan berat badan pada 70 kilogram secara konsisten,” katanya ketika ditemui pada majlis perhimpunan peserta program bantuan pesakit NexPAP untuk rawatan barah hati `Raikan Peluang Kedua Dalam Hidup’ anjuran Bayer HealthCare dan Yayasan Hati Malaysia sempena Hari Bapa, baru-baru ini.

Biarpun nampak sihat dan hidup aktif, dari segi latar belakang kesihatan, Ismail dikesan menghidap Hepatitis B sejak 1985. Walaupun tidak menjalani rawatan, dia memantau keadaan hatinya dari semasa ke semasa dan dalam keadaan terkawal. Ismail mengakui terlalu kerap mengambil aspirin setiap kali hidung berair atau selesema.

Selepas menjalani ujian imbasan, doktor mengesan ketumbuhan yang besar begitu hampir dengan jantungnya. Pembedahan jantung terbuka terus dijalankan dan keluarga terkejut dengan hasilnya. Ketumbuhan yang dikesan rupanya berasal dari hati dan sudah terlambat untuk sebarang pembedahan kerana sudah berada pada tahap empat.

Bukan itu saja, kemoterapi juga sudah tidak sesuai kerana faktor usia. Pilihan yang ada adalah menyertai program terapi anti barah secara oral, Sorafenib.
“Berhadapan hakikat saya kini penghidap barah hati tahap empat terlalu sukar untuk ditelan, pilihan rawatan yang ada hanyalah ubat anti barah oral, sorafenib yang disarankan pakar. Mujur isteri, anak-anak dan rakan-rakan sentiasa di sisi untuk memberikan doa, semangat serta dorongan.

“Tiada pilihan lain, saya hanya kuatkan diri dan serahkan semuanya kepada Allah SWT,” katanya.

Pada Februari lalu, Ismail mula menyertai program percubaan sorafenib, tetapi mengalami kesan sampingan awal iaitu pendarahan dalam perut lalu cubaan peringkat awal itu dihentikan. Dia beralih mendapatkan rawatan di sebuah hospital swasta, namun pakar di hospital berkenaan tetap menyarankan program rawatan anti barah sorafenib.

“Anak-anak membantah cadangan itu kerana kesan sampingan serius yang pernah saya lalui. Saya faham perasaan mereka yang tidak mahu melihat saya menderita, namun hati saya akan tambah parah jika tidak dirawat segera. Lebih membimbangkan lagi tubuh akan bertambah lemah dan jangka hayat bertambah singkat,” tambahnya dalam nada sayu.

Ismail percaya dengan program berkenaan dan sanggup menghadapi segala macam kesan sampingan asalkan dia boleh hidup lebih lama dan punya lebih peluang untuk bersama insan tersayang.

Seperti dijangka, biarpun mengalami kesan sampingan seperti kulit melepuh, dia tabah dan cekal meneruskan rawatan. Lama kelamaan, kesan sampingan mula berkurangan dan kini Ismail mampu menikmati hidup lebih berkualiti.

“Sejak disahkan menghidap barah hati, hidup saya berubah sepenuhnya terutama selepas empat bulan mengikuti program sorafenib. Hubungan dengan anak-anak juga tambah akrab dan saya mahu mereka menerima hakikat bahawa biarpun ada perkara tidak mungkin dapat diubah, mereka boleh sentiasa berdoa dan berharap,” katanya.

Ismail berharap sesiapa saja yang berhadapan penyakit serius atau apa saja masalah supaya menanam sikap positif, tidak putus asa berusaha, berdoa dan akhirnya reda dengan ketentuan Allah SWT.
tamat

Rawatan bantu pesakit barah hati, ringan beban kewangan

HEPATOCELLULAR Carcinoma (HCC) atau barah hati meragut nyawa hampir 610,000 penduduk dunia setiap tahun. Ia menyerang lebih ramai lelaki, mencecah tiga kali berbanding wanita. Di Malaysia, barah hati adalah barah kelima paling biasa dihidapi lelaki, mencatatkan 5.7 kejadian bagi setiap 100,000 penduduk.

Penyakit ini biasanya dihidapi lelaki berusia 50 hingga 60 tahun terutama di beberapa bahagian benua Afrika dan Asia berbanding utara atau selatan Amerika dan Eropah.

Tidak seperti barah hati metastatik, HCC tidak bermula dari organ lain - seperti barah payu dara atau kolon - dan mula merebak ke hati. Dalam kebanyakan kes, punca biasanya adalah parut pada hati atau chirrhosis.

Chirrhosis boleh disebabkan oleh alkohol (penyebab utama di Amerika Syarikat), masalah auto imun, penyakit yang menyebabkan radang berpanjangan di hati, Hepatitis B atau C dan terlalu banyak iron dalam tubuh (hemochromatosis).

Pesakit yang menghidap Hepatitis B atau C berhadapan risiko mendapat barah hati walaupun tidak mengalami chirrhosis.

Barah hati sukar dirawat kerana kemoterapi biasa tidak berkesan. Ia hanya boleh dirawat jika dikesan di peringkat awal sebelum merebak dan jika pesakit cukup sihat untuk menjalani pembedahan.

Bagaimanapun pembedahan selalunya tidak dapat dilakukan kerana penyakit dikesan terlalu lewat disebabkan gejalanya yang hanya dilihat di peringkat lanjutan. Ramai pesakit meninggal dunia dalam masa setahun selepas diagnosis dan kerana itu juga barah hati dikenali sebagai pembunuh senyap.

Apabila seseorang disahkan menghidap HCC, jangkaan untuk rawatan yang berkesan agak tipis kerana hakikatnya hanya 10 hingga 20 peratus HCC yang boleh dibuang sepenuhnya menerusi pembedahan. Sekiranya barah tidak dapat dibuang sepenuhnya, penyakit ini biasanya boleh membawa maut dalam masa tiga hingga enam bulan.

Kelangsungan hidup berbeza mengikut pesakit dan dalam kes tertentu, jangka hayat pesakit boleh dilanjutkan sehingga enam bulan. Antara komplikasi yang dihadapi adalah pendarahan dalam perut, kegagalan hati dan merebaknya (metastasis) carcinoma.

Pakar Perunding Onkologi, Dr Matin Mellor Abdullah, berkata buat masa ini sorafenib adalah satu-satunya rawatan anti barah oral yang boleh didapati dan program NexPAP yang dilancarkan hasil kerjasama Bayer HealthCare dan Yayasan Hati Malaysia bertujuan membantu membawa perubahan ke dalam hidup pesakit dan keluarga mereka.

“Dengan pilihan rawatan berkesan seperti ubat sorafenib, kami boleh membantu membaiki peluang pesakit untuk hidup dan meringankan beban kewangan untuk kos rawatan,” katanya pada majlis meraikan peserta program bantuan pesakit NexPAP untuk rawatan barah hati `Raikan Peluang Kedua Dalam Hidup’ sempena Hari Bapa, baru-baru ini.

Sebagai satu-satunya ubat oral yang diluluskan Kementerian Kesihatan untuk merawat barah hati, sorafenib salah satu kelas baru terapi barah yang bertindak dengan mensasarkan dan menyekat protein isyarat dalam sel untuk menghentikan pertambahan sel tumor dan juga menyekat bekalan darah ke tumor.

Terapi dengan sasaran khusus ini ditujukan kepada sel barah dan boleh dikatakan tidak menjejaskan sel biasa.

HCC mungkin tidak dapat diubati namun ia boleh dicegah antaranya dengan merawat virus Hepatitis B yang mampu mengurangkan risiko. Mengikuti jadual vaksin Hepatitis B ketika kanak-kanak mampu mengurangkan risiko barah hati pada masa depan.

Elak pengambilan alkohol berlebihan, malah ada pesakit tertentu yang mendapat manfaat daripada ujian saringan hemochromatosis. Sekiranya anda mengalami hepatitis kronik atau chirrhosis, saringan dan pemeriksaan berkala dengan ultrasound hati atau dengan mengukur tahap alpha fetoprotein darah dapat membantu mengesan barah di peringkat awal.

Mereka yang mahu mengikuti Program NexPAP, boleh menghantar permohonan disertakan surat rujukan doktor kepada Yayasan Hati Malaysia. Maklumat lanjut Yayasan Hati Malaysia di talian 03-78426101.

INFO: Antara simptom barah hati
  • Hilang berat badan
  • Hilang selera makan
  • Terlalu kenyang walau makan sedikit
  • Ketulan keras sebelah kanan di bawah tulang rusuk
  • Sakit sekitar bahu kanan
  • Kuning kehijauan pada kulit dan mata (jaundice)
  • Kurang selesa, rengsa bahagian atas perut sebelah kanan
  • Kelesuan.
  • No comments:

    Post a Comment