Thursday 19 January 2012

Kesan psikologi akibat kecederaan otak

Pengenalan
Trauma adalah satu penyebab yang utama dalam kecederaan otak. Ini biasanya melibatkan pukulan yang kuat ke atas bahagian kepala. Sebab-sebab kecederaan otak yang biasa adalah kemalangan jalan raya, jatuh dan serangan. Mereka yang mempunyai risiko paling tinggi adalah dalam kumpulan umur 15 hingga 24 tahun dan ianya lebih melibatkan lelaki.

Kecederaan otak meliputi kecederaan ringan, yang mungkin membuat seseorang itu menjadi pening sementara waktu, sehingga kecederaan yang teruk, mengakibatkan kecacatan yang berpanjangan.

Tanda-tanda dan gejala
Gejala-gejala psikologi termasuk:

  • Masalah kognitif (contoh: masalah penumpuan dan ingatan)
  • Perubahan dalam emosi (contoh: kemurungan, gembira yang melampau / mania)
  • Keresahan (contoh: bimbang, ketakutan)
  • Gejala-gejala psikotik (contoh: halusinasi, delusi)
  • Perubahan perwatakan (contoh: bercakap tidak putus-putus atau hilang perasaan malu)
  • Susah mengawal keinginan (contoh: cepat berang atau marah)

Kesan dan akibat
Sesetengah pesakit mungkin mengalami kesan yang berpanjangan seperti dimensia, kecelaruan perwatakan atau masalah mengawal keinginan.

Rawatan
Rawatan bergantung kepada gejala-gejala yang paling ketara dan ia termasuk rawatan ubatan, psikoterapi dan terapi tingkah laku. Pesakit dan keluarganya perlu diberi penerangan dan sokongan.

Pencegahan
Punca utama trauma adalah akibat kemalangan jalan raya, oleh itu amalan memandu yang selamat adalah penting. Di samping itu rumah dan tempat kerja yang selamat dapat mengurangkan berlakunya kemalangan [Kaitkan dengan Keselamatan di rumah/ Keselamatan di tempat kerja]. Berhati-hati semasa pengambilan ubatan yang membuat seseorang mengantuk.

Pemulihan
Bergantung kepada gejala-gejala yang ditunjukkan, pesakit mungkin memerlukan pemulihan cara kerja dan fungsi vokasional, di samping memperoleh kemahiran dalam mengawal kemarahan, kawalan keinginan dan cara relaksasi.

Kumpulan sokongan
PERSATUAN KESIHATAN MENTAL MALAYSIA

Semakan Akhir : 20 Mei 2008

No comments:

Post a Comment