Friday 20 January 2012

KEMAHIRAN BERKOMUNIKASI

KEMAHIRAN BERKOMUNIKASI

Pengenalan

Komunikasi itu penting bagi anda menyatakan perasaan dan pendapat. Komunikasi yang berkesan dapat mengeratkan hubungan baik sesama insan.

Apakah komunikasi yang berkesan?

Komunikasi yang baik merangkumi:
  • Penerangan yang jelas
  • Menunggu giliran untuk bercakap
  • Tidak ada yang baik dan buruk
  • Membantah dengan tenang
  • Berkomunikasi dengan sopan di mana ianya pendek dan jelas
  • Bertentang mata

komunikasi

  • Duduk tegak
  • Berkomunikasi dengan nada biasa
  • Bercakap bila perlu
  • Menerima tanggungjawab tanpa memberi helah
  • Meminta pertolongan dengan baik
  • Menggunakan empati tetapi bahasa yang dihormati

Apakah komunikasi yang tidak berkesan?
Komunikasi yang tidak berkesan adalah:

  • Mencaci
  • Mengganggu semasa seseorang sedang bercakap
  • Bercakap tanpa henti atau terlalu diam
  • Mengalih pandangan ke tempat lain semasa bercakap
  • Bercakap sambil lewa
  • Menjerit
  • Mencaci dan menggunakan bahasa yang kasar
  • Melepaskan geram

Apakah prinsip-prinsip komunikasi yang berkesan?

  • Mengekalkan pandangan mata (eye contact) dan ekspresi muka yang bersesuaian
  • Mendengar dengan minat
  • Memberi perhatian terhadap perasaan orang lain
  • Membuat refleksi apa yang anda faham daripadanya
  • Secara jujur luahkan bagaimana perasaan anda sama ada baik atau buruk tanpa menyakiti hati pendengar

Bagaimanakah keberkesanan mendengar?

  • Dengar dan tunjukkan bahawa anda mendengar dan memahami perasaan mereka
  • Tingkatkan hubungan mata dan tunjukkan bahawa anda mendengar dengan penuh minat. Beri sepenuh perhatian
  • Mengakui yang anda mendengar dengan menggunakan perkataan yang mudah seperti "oh" atau "Umm-hmm"
  • Ulangi apa yang telah diperkatakan dan tunjukkan yang anda faham apa yang diperkatakan

Kenapakah kemahiran berkomunikasi ini perlu?

  • Orang akan mendapati diri anda lebih menarik
  • Anda akan mendapat ramai kawan
  • Anda akan lebih difahami
  • Anda akan lebih baik di sekolah

Apa akan terjadi jika komunikasi tidak berkesan?

  • Anda akan selalu salah faham dan bertengkar
  • Anda susah difahami oleh orang lain
  • Segala kemahuan tidak dapat dicapai
  • Anda tidak disukai

Kepada siapa anda perlu meminta bantuan bagi meningkatkan kemahiran berkomunikasi anda?

  • Guru anda
  • Kaunselor
  • Pegawai Komunikasi
  • Pakar Psikologi

Tip bagi komunikasi berkesannya

  • Bagaimana anda berkomunikasi dengan orang lain?
  • Jawab soalan - soalan di bawah dan jumlah skor yang anda peroleh

Bagi setiap kenyataan bulatkan 1, 2, atau 3 bergantung kepada keberkesanan anda berkomunikasi dengan seseorang.

Adakah anda pengucap yang efektif?

Tidak/
jarang - jarang

Kadang-kadang

Kebiasaan

Bertentang mata semasa berkomunikasi?

1

2

3

Menunjukkan minat mendengar apa yang diperkatakan dengan menganggukkan kepala.

1

2

3

Tidak mengganggu semasa atau selepas rakan anda bercakap

1

2

3

Adakah anda menyoal soalan yang menarik menunjukkan anda berminat dengan apa yang diperkatakan?

1

2

3

Suara anda jelas, mudah didengari dan difahami oleh semua.

1

2

3

Adakah anda memberi perhatian kepada yang tidak bersuara?

1

2

3

Adakah anda pasti percakapan anda melibatkan dua hala atau hanya anda yang bercakap dan mendengar?

1

2

3

Adakah anda menghargai orang lain?

1

2

3

Anda cuba mengelak daripada menunjukkan tanda - tanda tidak menggemari percakapan seperti menguap walaupun percakapan tidak diminati.

1

2

3

Adakah anda mendapat kepastian terhadap sesuatu yang tidak pasti seperti yang diperkatakan?

1

2

3

Markah

  • Jika anda mendapat 25 markah atau lebih, anda adalah penyampai yang terbaik
  • Jika anda mendapat 16-24 markah, anda adalah penyampai yang berkesan
  • Jika anda mendapat kurang 15 markah, anda perlu mendalami komunikasi anda

Semakan akhir: 14 Julai 2006

No comments:

Post a Comment