Thursday 12 January 2012

Fobia terapi insulin

Takut suntikan sukarkan penghidap diabetes jalani kehidupan lebih baik


RAMAI penghidap diabetes beranggapan terapi insulin sebagai pilihan terakhir rawatan. Atas alasan itu, ada yang sanggup menunggu sehingga rawatan oral gagal barulah beralih kepada terapi insulin. Malangnya ketika itu, penyakit sudah pun menguasai kehidupan mereka.
Hakikatnya, rawatan oral tidak gagal cuma penyakit itu menjadi semakin teruk. Apa yang tidak disedari ramai pesakit dan pakar perubatan ialah insulin mengembalikan kawalan penyakit itu kepada pesakit. Malah apabila mereka mula menggunakan insulin, pesakit selalunya dapat menikmati kualiti hidup yang lebih baik.
Secara ringkasnya, diabetes Jenis 2 adalah penyakit progresif yang disebabkan rintangan insulin dan kekurangan insulin. Kebanyakan pesakit diabetes Jenis 2 akhirnya akan memerlukan insulin disebabkan sifat semula jadi penyakit itu.

Perlu diingat, insulin adalah selamat, berkesan dan ubat yang paling kuat ketika ini untuk mencapai sasaran glisemik. Bagaimanapun, di Malaysia, ia tidak digunakan seawal mungkin, cukup kerap atau cukup agresif untuk membolehkan pesakit mencapai matlamat yang terbukti mengurangkan risiko kematian.

Kawasan Asia-Oseania ketika ini menghadapi peningkatan mendadak diabetes. Di Asia saja, dianggarkan jumlah pesakit diabetes mencecah lebih daripada 138 juta orang. Di Malaysia, 14.9 peratus atau kira-kira 1.5 juta orang yang berumur 30 tahun ke atas menghidap diabetes dan lebih kurang 20 peratus menguruskannya dengan terapi insulin di pusat kesihatan Kementerian Kesihatan.

Kadar obesiti yang tinggi menyumbang secara langsung peningkatan jumlah pesakit diabetes manakala kurangnya kefahaman di kalangan kakitangan kesihatan yang merawat diabetes Jenis 2 merencatkan pengurusan penyakit itu.
Apa puncanya ramai pengidap tidak berminat menggunakan insulin?

Presiden Persatuan Endokrin dan Metabolik Malaysia (MEMS), Prof. Dr Nor Azmi Kamaruddin, berkata antara alasannya termasuk takut sakit tusukan jarum, stigma yang dikaitkan dengan penggunaan jarum, kebimbangan komplikasi seperti hipoglisemia, pertambahan berat badan, perasaan malu dan kos.

“Atas kesedaran itu, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengambil inisiatif menerbit dan melancarkan Panduan Praktikal Untuk Terapi Insulin, 2 Disember lalu bertujuan melatih pakar perubatan bagaimana hendak memulakan, mengoptimumkan dan meningkatkan penggunaan insulin untuk memperbaiki hasil rawatan.

“Di Malaysia, kita memiliki sistem penjagaan kesihatan yang amat baik yang menyediakan penjagaan kesihatan yang cemerlang pada harga yang berpatutan kepada rakyat. Bagaimanapun kita menghadapi masalah diabetes yang semakin meningkat. Tanpa pengurusan yang sesuai, latihan pakar perubatan dan kesedaran orang awam, penyakit ini akan mengurangkan sumber penjagaan kesihatan kita dengan cepat,” katanya.

Panduan ini sangat penting kerana latihan akan membimbing pakar perubatan mengenai penggunaan insulin yang wajar, membantu mereka menerangkan faedah insulin kepada pesakit dan menanamkan keyakinan pada pesakit untuk menggunakan insulin. Hasilnya meningkatkan penggunaan insulin dalam pengurusan diabetes di seluruh negara.

Kumpulan pertama 30 orang pakar perubatan rawatan asas sudah dilatih menggunakan panduan itu sedari awal dan dijangkakan lebih 200 pakar perubatan akan dilatih kementerian dengan bantuan Sanofi-Aventis dalam masa 12 bulan berikutnya. Sanofi-Aventis juga membantu pembangunan Panduan tersebut menerusi pemberian geran pendidikan.

Kementerian juga berharap dapat mendidik kesemua pakar perubatan rawatan asas dan pesakit diabetes mengenai penggunaan insulin yang wajar dan hasilnya mereka yang menderita diabetes Jenis 2 akan memulakan terapi insulin pada peringkat awal dan mampu untuk menjalani kehidupan yang normal serta menikmati kualiti hidup yang lebih baik.

Info:

  • Kira-kira 1.5 juta orang yang berumur 30 tahun ke atas menghidap diabetes di Malaysia.

  • Malaysia adalah negara terendah di dunia dari segi penggunaan insulin (20 peratus).

  • Bekalan ubatan dan terapi insulin di hospital kerajaan adalah percuma, namun tetap diambil mudah.


  • Oleh Suzan Ahmad

    No comments:

    Post a Comment