Thursday 12 January 2012

Bahaya pneumokokal

Oleh NORAINON OTHMAN
norainon@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

PNEUMOKOKAL, sekumpulan penyakit rumit disebabkan bakteria streptococcus pneumoniae, perlu diberi perhatian oleh ibu bapa yang mempunyai anak berusia bawah lima tahun. Bakteria itu yang sering ditemui di dalam saluran pernafasan kanak-kanak disebarkan melalui batuk dan bersin.

Laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menunjukkan penyakit itu mengakibatkan kematian lebih sejuta kanak-kanak berusia kurang lima tahun di seluruh dunia. Cukup menakutkan kerana pneumokokal sangat serius dan boleh mengakibatkan kerosakan otak, hilang pendengaran mahupun kematian.

Ada lebih 90 jenis pneumokokal, namun hanya 10 peratus boleh mengakibatkan penyakit serius di seluruh dunia. Jenis biasa ditemui di rantau kita ialah 19A, 6A, 14, 6B, 19 dan 23F. Jenis 19 A ialah bakteria yang menyebabkan pneumokokal serius dan bersifat kebal antibiotik.

Penyakit itu menyerang beberapa bahagian tubuh berbeza, sama ada mengakibatkan jangkitan selaput otak dan saraf tunjang (meningitis), jangkitan dalam darah (bakteremia), jangkitan paru-paru (pneumonia) mahupun jangkitan telinga tengah (otitis media).



Individu berisiko mendapat penyakit itu ialah kanak-kanak lima tahun ke bawah, yang dihantar ke pusat jagaan harian, yang lemah sistem daya melawan penyakit serta penghidap penyakit kronik seperti kencing manis, jantung, paru-paru, buah pinggang atau hati.


Pakar Perunding Pediatrik Hospital Pakar Damansara, Datuk Dr Musa Mohd Nordin berkata, lebih separuh kejadian dan kematian akibat penyakit pneumokokal berlaku di rantau Asia Pasifik, yang merangkumi 28 peratus kadar kematian berkaitan pneumokokus global.

Ahli pengasas Pakatan Strategik Asia bagi Pencegahan Penyakit Pneumokokal (ASAP) itu berkata ibu bapa dan orang ramai mememerlukan pendedahan cara melindungi kanak-kanak daripada pneumokokal kerana kesannya buruk tetapi boleh dielak.

“Kaedah pencegahan berkesan perlu disediakan untuk semua kanak-kanak di Malaysia. Di Asia saja, hampir seorang kanak-kanak di bawah usia lima tahun meninggal dunia setiap dua minit akibat pneumokokal,” katanya.

Pfizer (Malaysia) Sdn Bhd, dengan sokongan ASAP, Pitter Patter, parenting2u. com dan SJ Echo melancarkan laman web www.abc4 pneumococcal.com bagi meningkatkan kesedaran mengenai penyakit itu di samping menekankan bahawa ia boleh dicegah menerusi pemvaksinan.

Sempena Hari Pneumonia Sedunia yang disambut di seluruh dunia 12 November lalu, pelancaran laman web itu diadakan sebagai lanjutan Kempen Sasarkan Liputan Lebih Luas (ABC) dilancarkan Jun lalu, yang menyeru ibu bapa dan individu memperjuangkan matlamat sama untuk menyokong seruan memastikan setiap kanak-kanak di Malaysia dilindungi daripada pneumokokal menerusi pemvaksinan.

Laman web www.abc4pneumococcal.com mengandungi pelbagai maklumat berkaitan penyakit itu dan bagaimana ibu bapa boleh melindungi anak daripada jangkitan.

Ibu bapa dan individu yang memperjuangkan matlamat sama digalakkan menandatangani ikrar sokongan untuk menyeru supaya pemvaksinan dimasukkan sebagai sebahagian Program Imunisasi Kebangsaan bagi memberikan perlindungan kepada kanak-kanak di Malaysia.

Dr Musa turut berkongsi pengalaman berdepan kes kanak-kanak menghidap pneumokokal. Antaranya, seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun mengalami batuk berlarutan tiga minggu, demam panas enam hari serta tidak memberikan tindak balas terhadap antibiotik.

“Pemeriksaan X-ray menunjukkan paru-parunya dipenuhi cecair mengandungi bakteria pneumokokus. Kanak-kanak itu mengalami kerosakan paru-paru teruk. Dia dirawat di hospital selama empat minggu,” katanya.

Kes kedua membabitkan bayi perempuan berusia lima bulan yang mengalami demam lebih 36 jam, masalah pemakanan dan muntah. Bayi itu dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi tetapi meninggal dunia beberapa minit kemudian.

Pengurus Negara Pfizer bagi Malaysia dan Brunei, Angel Choi berkata, vaksin konjugat pneumokokus pertama diperkenalkan pada 2000 untuk memberi perlindungan daripada tujuh jenis pneumokokus paling umum.

“Kemajuan dalam bidang penyelidikan pneumokokus membolehkan kita memberi perlindungan daripada 13 jenis bakteria pneumokokus utama.

“Lebih 50 negara memasukkan Vaksin Konjugat Pneumokokus (PCV) dalam Program Imunisasi Kebangsaan masing-masing termasuk Hong Kong, Singapura dan Macau,” katanya.

Menurut WHO, imunisasi boleh dianggap cara paling cekap dan menjimatkan kos untuk mengurangkan penyakit dan kematian.

Presiden dan Pemimpin Serantau Asia Pasifik bagi Persekutuan Organisasi Meningitis (CoMO), Bruce Lan- goulant turut berkongsi pengalaman apabila seorang anaknya pernah menghidap pneumokokal.

Menurutnya, ketika anak perempuannya, Ashleigh berusia enam bulan, dia menghidap pneumokokal yang menyebabkan meningitis dan seterusnya mengakibatkan pekak sepenuhnya, sawan dan kurang upaya daripada segi intelektual.

“Saya antara beribu-ribu ibu bapa dan keluarga yang mengalami kesan penyakit yang mengancam nyawa ini, tetapi ia boleh dicegah. Kita tidak harus mengekang kelantangan suara kita apabila berusaha mewujudkan masyarakat selamat dan sihat.

Dengan menandatangani ikrar ini, ibu bapa berpeluang berganding bahu untuk tujuan murni dan berusaha menjadi daya penggerak untuk meningkatkan tahap kesihatan semua kanak-kanak di Malaysia,” katanya.

Setiausaha, Siti Norbaizura Baharudin, 29, turut menceritakan pengalaman berdepan ujian getir apabila bayi lelakinya diserang penyakit itu, Jun lalu.

Pada mulanya Siti Norbaizura menyangka anaknya yang ketika itu berusia 11 bulan demam biasa, tetapi kemudian membawanya ke hospital selepas si kecil muntah tanpa berhenti. Bayinya disahkan diserang pnemokokal meningitis dan dirawat di ICU selama lima hari.

“Saya bersyukur anak kini sihat. Sebelum anak diserang pneumokokal, saya pernah terbaca mengenai penyakit itu tetapi tidak mengambil perhatian.

“Selepas anak keluar hospital, saya mencari maklumat di Internet dan menyebarkan maklumat mengenai penyakit itu serta pentingnya mengambil vaksin melalui blog saya.


Meningitis

Tandanya termasuk sakit kepala, muntah, sawan, demam, dan dalam kes teruk, koma. Kanak-kanak di bawah umur satu mempunyai kadar tertinggi meningitis pneumokokus, dengan 10 kes bagi setiap 100,000 orang.

Otitis media (jangkitan telinga tengah)

Simptom ini termasuk bengkak gegendang telinga, seperti sering merah dan bengkak. Gejala lain disebabkan otitis media termasuk sukar tidur, demam dan cepat marah.


Pneumonia (jangkitan paru-paru)

Tanda termasuk mendadak demam, menggigil, sakit dada dan sesak nafas.


Bakteremia (jangkitan darah)

Penyakit serius yang merujuk kepada kehadiran bakteria dalam aliran darah. Tanda termasuk demam, keresahan dan nafas laju.


Apakah langkah yang boleh diambil untuk membantu mencegah jangkitan?

Cara terbaik mencegah penyakit pneumokokal melalui vaksinasi. Vaksin pneumokokus boleh didapati dalam dua jenis, dikenali sebagai vaksin polisakarida dan vaksin konjugat. Vaksin polisakarida digunakan di kalangan orang dewasa manakala vaksin konjugat di kalangan kanak-kanak. Vaksin konjugat datang dalam 10 valen dan 13 valen.

No comments:

Post a Comment