Thursday 12 January 2012

Bahaya penyakit meningokokal, Maut seawal 24 jam


Meningokokal mudah tersebar di kawasan ramai, dihidapi individu sihat

ANDA bangun pagi dan mengalami lenguh tengkuk, selesema selain ruam pada permukaan kulit. Anda panik dan segera ke klinik, apatah lagi selepas menyedari berada di kawasan yang dikunjungi ramai, malam tadi.
Doktor kemudian mengesahkan anda mengalami penyakit meningokokal akibat bakteria meningitis bakteria. Namun apakah sebenarnya penyakit ini? Ia adalah jangkitan pada membran yang menyelaputi otak dan tulang belakang dan sepsis - sejenis jangkitan saluran darah.
Hakikatnya, di sebalik nama meningokokal yang sememangnya jarang didengari, kesannya juga amat menggerunkan - jangkitannya boleh membawa maut dalam tempoh 24 - 48 jam!

Malah, hampir semua, termasuk mereka yang sihat juga berisiko menghidapnya kerana bakteria ini mudah tersebar di kawasan atau persekitaran sesak dengan pelancong, menunaikan ibadat umrah atau haji selain mereka yang mengunjungi pusat hiburan dan konsert.

Statistik Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pula menunjukkan dianggarkan 500,000 kes penyakit meningokokal berlaku dengan sekitar 50,000 kematian, setiap tahun. Ini menjadikan secara purata, satu daripada tujuh pesakit yang menghidap penyakit meningokokal maut akibatnya!

Lebih menakutkan, ada pesakit yang terselamat pula menderita kesan sampingan serius akibat meningokokal, termasuk kehilangan anggota badan yang terpaksa dipotong.
Sifatnya sukar diramal kerana kumpulan bakteria yang dominan yang menyebabkan penyakit ini berbeza mengikut negara dan rantau serta berubah mengikut masa. Inilah sebabnya WHO menyatakan bahawa salah satu dari cara yang berkesan untuk mencegah penyakit meningokokal adalah dengan vaksin yang memberikan perlindungan terhadap sebanyak mana kumpulan bakteria yang boleh.

Kebanyakan kes penyakit meningokokal berlaku pada individu yang sihat tanpa sebarang amaran awal. Walaupun dengan perubahan kecil dalam gaya hidup seperti kunjungan ke kelab-kelab malam, melancong merokok, memasuki kolej atau tugasan ketenteraan boleh meningkatkan kemungkinan menjadi pembawa bakteria meningokokal atau meningokokus dan mendedahkan seseorang kepada penyakit itu.

Perunding Kanan Mikrobiologi, Universiti Sains Islam Malaysia, Profesor Datin Dr Che Ilina Che Isahak, berkata, memandangkan sifatnya yang sukar diramal menyaksikan WHO menegaskan bahawa salah satu cara berkesan untuk mencegah penyakit meningokokal adalah dengan memilih satu vaksin yang mampu memberikan perlindungan maksimum.

“Ringkasnya, perlindungan itu sebagai perlindungan kepada sebanyak mungkin kumpulan bakteria seperti Vaksin Konjugat kuadrivalen bagi membantu mencegah penyakit meningokokal,” katanya.

Menurut Prof Ilina, 26,000 rakyat Malaysia mengerjakan haji saban tahun ditambah pula lebih 80,000 rakyat Malaysia yang mengerjakan umrah sepanjang tahun menjadikan kelompok ini antara yang paling berisiko kerana dalam keadaan bersesak bagi satu jangkamasa berlanjutan, sekali gus membolehkan bakteria merebak dari individu ke individu.

Keadaan lebih berisiko ketika musim haji apabila lebih 2 juta jemaah dari seluruh dunia akan berkumpul di Makkah.

“Merebaknya wabak penyakit meningokokal yang berleluasa di kalangan jemaah menyebabkan pihak berkuasa Arab Saudi memperkenalkan pelalian mandatori di mana semua jemaah mesti diberikan vaksin kuadrivalen mengingokokal,” katanya.

Ancaman penyakit itu menyaksikan syarikat Novartis Corporation (Malaysia) Sdn Bhd melancarkan vaksin Menveo, baru-baru ini, bagi melindungi manusia daripada empat kumpulan bakteria meningokokus yang boleh dicegah oleh vaksin. Ia boleh digunakan remaja berusia 11 tahun hinggalah orang dewasa.

Menurut Pengarah Perubatan Novartis Corporation, Dr Adelina Cheong, vaksin itu penting kerana gejala awal penyakit meningokokal mungkin tidak begitu tepat.

“Ia sukar diramal dan seakan-akan selsema yang menyebabkan pengamal perubatan profesional payah memberikan diagnosis awal. Gejala atau simptom lazim seperti lenguh tengkuk dan ruam pada permukaan kulit (bintik-bintik merah atau ungu pada kulit) tidak muncul sehingga penyakit itu semakin runcing iaitu 13 hingga 22 jam selepas gejala pertama muncul.

INFO: Ancaman meningokokal

  • WHO dan beberapa kerajaan pusat mengesyorkan penggunaan pelalian meningokokal untuk mereka yang dianggap berisiko tinggi untuk mengidap penyakit meningokokal seperti remaja, pelancong yang pernah ke lokasi penyakit ini boleh merebak, anggota tentera dan jemaah yang mengerjakan haji atau umrah.

  • Bayi paling mudah terdedah

  • Dianggarkan lebih kurang enam peratus kanak-kanak berusia 12 bulan ke bawah yang menghidap penyakit meningokokal, maut.

  • Satu daripada lima bekas pesakit meningokokal menderita kesan sampingan serius dan kekal termasuk anggota badan dipotong, sawan, lumpuh, hilang pendengaran.

  • Oleh Suzan Ahmad


  • No comments:

    Post a Comment