Thursday 9 February 2012

Wajib utama nafkah isteri

SAYA seorang isteri dan belum ada zuriat. Suami masih memiliki ibu dan ayah. Persoalan saya, suami lebih mengutamakan bayaran bulanan kepada ibu bapanya berbanding saya, sedangkan kedua-duanya berkemampuan.

Pernah saya tidak menerima nafkah daripada suami disebabkan masalah kewangan, tetapi suami tetap memberi kepada ibu bapanya.

Kami pernah bertengkar mengenai perkara ini, namun dia tetap mempertahankan ibu bapanya.

Katanya, dia perlu utamakan ibunya, syurga saya berada di tapak kakinya dan syurga suami di tapak kaki ibunya, oleh itu saya perlu utamakan atau lebih hormat kepada ibunya daripada ibu saya.
Click Here


Benarkah saya perlu menghormati ibunya melebihi ibu saya sendiri dan sebagai isteri, apa hak saya terhadap nafkah?


ISTERI BERTANYA
Selangor


Seseorang perlu mengimbangi tugasnya sebagai anak dan suami dengan saksama. Sebagai anak, dia wajib menghormati ibunya, sebagai suami pula dia wajib memberi nafkah kepada isteri, apatah lagi jika ibu bapanya orang yang berkemampuan, wajib bagi suami memberi nafkah isteri dan berdosa jika mengabaikannya.

Jika mengikut susunan, suami perlu memberi nafkah kepada anak isteri dan lebihan yang ada boleh dihulurkan kepada ibu bapa.

Memang benar syurga di bawah tapak kaki ibu tetapi balasan neraka juga menanti suami yang mengabaikan tanggungjawab terhadap isteri dan rumah tangga. Justeru itu, imbangi kedua-duanya dengan saksama.

No comments:

Post a Comment