Thursday 9 February 2012

Air keluar dari faraj ketika solat

SAYA ada satu kemusykilan berhubung ibadat solat. Setiap kali bangun daripada sujud (ketika duduk di antara dua sujud), saya merasakan sesuatu keluar daripada lubang kemaluan iaitu berupa angin dan ada kalanya keluar sedikit cecair daripada kemaluan.

Ia biasanya berlaku apabila saya hendak duduk antara dua sujud. Saya khuatir perkara ini menyebabkan solat saya tidak sah.

Untuk pengetahuan Datuk, saya sentiasa berdehem setiap kali selepas membuang air, terutama apabila hendak mengambil wuduk.

ZARIMAH
Click Here

Kuantan


Wuduk akan batal apabila sesuatu keluar daripada lubang dubur atau faraj.
Dalam hal ini, jika angin atau cecair keluar, wuduk terbatal dan solat tidak sah.

Keadaan ini perlu diubati kerana ia adalah penyakit.

Bagaimanapun, selepas diubati dan jika ia menyukarkan keadaan di mana angin atau cecair tetap keluar ketika solat, dinasihatkan supaya sebelum mendirikan solat, hendaklah menampal bahagian kemaluan dan dubur dengan memakai seluar atau pelapik seluar dalam.

Selepas usaha ini dilakukan dan masih terkeluar tanpa dapat dikawal, solat adalah sah atas keuzuran yang tidak dapat dielakkan.

Berdehem dengan tujuan membuang semua najis ketika buang air kecil adalah satu latihan baik bagi menjamin semua najis terkeluar.

No comments:

Post a Comment