Thursday 9 February 2012

Isteri sering minta cerai bila gaduh

SAYA sering berselisih faham dengan suami sejak mula berkahwin lagi. Apabila bertengkar saya sering menuntut cerai daripada suami walaupun tanpa niat.

Masalahnya, saya tidak ingat sepanjang pergaduhan, jika suami pernah melafazkan cerai ataupun tidak.

Namun, dia pernah katakan boleh bercerai selepas anak membesar, gertak untuk digantung tanpa tali, malah ia pernah membabitkan keturunan.

Tambahan pula, suami saya berketurunan India Muslim dan kurang fasih berbahasa Malaysia. Adakah semua yang pernah dikatakan suami itu membuatkan talak jatuh ke atas saya? Untuk pengetahuan Datuk, saya risau jika kami sudah tidak sah lagi sebagai suami isteri.
Click Here


ANIS

Wangsa Maju, Kuala Lumpur



Talak di tangan suami. Isteri yang dalam keadaan marah kerap saja meminta cerai dan mengugut suami, justeru Allah SWT meletakkan talak dalam kuasa suami yang sewajarnya tidak menggunakan sewenang-wenang tanpa sebab munasabah.

Perkataan suami puan bukan membawa perceraian tapi dia berkata “boleh bercerai selepas anak membesar.” Jika selepas anak membesar dia tidak melafazkannya maka tidak jatuh talak. Usah terlalu risau hal ini kerana puan dan suami masih sah sebagai suami isteri.

Sebaik-baiknya, jagalah tutur kata di depan suami, hormati dia dengan tidak mudah menuntut cerai. Mohon ampun daripada suami atas keterlanjuran bahasa dan berhati-hati di masa akan datang supaya tidak menuntut cerai. Nabi SAW mengatakan adalah berdosa bagi isteri menuntut cerai tanpa sebab kerana arasy akan bergoyang.

No comments:

Post a Comment