Thursday 9 February 2012

Ibu khuatir anak menopaus awal

Adakah seseorang wanita itu boleh mengalami menopaus awal?

Anak saya baru berusia 22 tahun tetapi sejak Julai lalu, haid�nya tidak datang lagi. Dia baligh pada usia 11 tahun dan haidnya sebelum ini memang teratur. Apakah yang harus saya lakukan?

IBU RISAU,
Melaka
Click Here


ANDA boleh membawa anak anda berjumpa pakar sakit puan untuk pemeriksaan dan ujian terlebih dulu.


Wanita dikatakan mengalami menopaus awal (menopaus pramatang) sekiranya ia berlaku pada usia awal daripada 35 tahun. Penge-sahan menopaus dilakukan secara ujian darah mengesan hormon tertentu serta dibantu oleh pemeriksaan fizikal ke atas ciri-ciri tertentu pada bahagian badan (kawasan kemaluan, payudara, taburan bulu kemaluan, ciri seksual sekunder dan seumpamanya) serta ultrabunyi ke atas saiz serta ‘keaktifan’ rahim dan ovari.

Anak anda tidak semestinya mengalami menopaus. Dalam kebanyakan kes, ia mungkin disebabkan gangguan ovulasi saja dan bersifat sementara.

Rawatan pil berhormon estrogen dan progestin (sama ada yang terkandung dalam pil perancang ataupun dalam pil gentian hormon menopaus) dapat membentuk dan mengeluarkan ‘haid’ untuk sementara waktu bagi membolehkan doktor mencari punca masalah anak anda.

Namun jika ujian dan pemeriksaan mendapati hasilnya lebih cenderung kepada menopaus pramatang, doktor akan menjalankan beberapa ujian lebih lanjut termasuk ujian darah bagi menentukan komposisi kromosom.

No comments:

Post a Comment