Wednesday 21 March 2012

Kekalkan tahap kesihatan

Memasuki usia 30, ramai yang mula mengambil berat tentang isu-isu kesihatan. Mereka akan mula menyedari bahawa diet serta gaya hidup bakal menentukan tahap kesihatan mereka untuk jangka pendek mahupun jangka panjang.

Sebagai contoh, jika seseorang itu berhenti merokok pada usia 35 tahun, mungkin jangka hayatnya tidak jauh beza dengan mereka yang tidak merokok.

Ramai yang mencapai umur 30 tahun akan mula mengambil makanan tambahan (suplemen) seperti multivitamin, minyak ikan dan vitamin C.

Bagaimanapun dengan tanggungjawab yang bertambah, diet yang tidak menentu dan gaya hidup yang sibuk, suplemen yang diambil sebenarnya belum mencukupi.

Keletihan dan kekurangan tenaga akan terus mempengaruhi kualiti kehidupan seharian mereka.

Keadaan tersebut berlaku disebabkan penurunan Coenzyme 10 (CoQ10) iaitu vitamin dalam tubuh yang membantu meningkatkan tenaga.

Pertama kali ditemui pada tahun 1957, CoQ10 berperanan menyokong segala keperluan kesihatan, badan yang letih akibat kekurangan tenaga dan mengekalkan stamina seseorang.

Ia membantu mengurangkan oxsidasi dan kolesterol di samping mengekalkan keseimbangan arteri pada jantung dan berperanan mengeluarkan setiap tenaga dalam sel badan.

CoQ10 terdapat dalam semua sel badan dan kandungannya paling tinggi pada organ yang memerlukan paras oksigen tinggi seperti jantung.

Ia bersifat anti oksida dan berupaya melindungi sel daripada radikal bebas yang merosakkan.

Tubuh menghasilkan CoQ10, namun jumlahnya hanya separuh daripada yang diperlukan oleh badan. Selebihnya datang daripada diet pemakanan di mana sumber makanan terbaik adalah daripada daging dan ikan, selain brokoli, bunga kubis, kekacang, bayam dan soya.

Bagaimanapun jumlah CoQ10 yang diserap daripada diet makanan ini juga masih rendah. Justeru, apabila usia meningkat, suplemen dengan CoQ10 adalah disarankan memandangkan tubuh akan semakin kurang menghasilkannya.

Ia dapat disedari apabila tahap tenaga kita semakin menurun.

Suplemen mengandungi CoQ10 terbukti berkesan kepada pesakit diabetis dan hipertensi di mana bukan saja mampu menurunkan tekanan darah, malah paras gula dalam darah juga terkawal.

Sementara itu, paras CoQ10 boleh berkurang disebabkan pengambilan ubat kolesterol. Justeru pengambilan suplemen CoQ10 adalah disarankan bagi meningkatkan semula paras CoQ10, di samping dapat meningkatkan pengumpulan lemak dalam LDL- kolesterol.

No comments:

Post a Comment