Wednesday 21 March 2012

Kajian artemia bantu sektor akuakultur


Kajian antibiotik terhadap artemia penting bagi menentukan ketahanan ikan dalam air. terhadp


BIDANG akuakultur di negara ini berkembang pesat sejajar dengan peningkatan jumlah penduduk yang memerlukan sumber makanan daripada sektor perikanan.

Bagaimanapun, sumber perikanan marin yang kita miliki semakin berkurangan dek kerakusan mereka yang tidak bertanggungjawab yang menangkap ikan tanpa kawalan.

Dikhabarkan bahawa masalah tersebut berlaku di Terengganu yang mana nelayan telah mengalami kerugian besar kerana sumber perikanan di perairan Pantai Timur itu semakin susut.

Masalah tersebut menyebabkan harga ikan melambung dan mendorong pelbagai pihak termasuk kerajaan mahupun pihak swasta bertungkus-lumus mencari jalan bagi memastikan bekalan sumber perikanan kita ada dan cukup untuk menampung keperluan penduduk.

Oleh sebab itu, program dan aktiviti akuakultur semakin mendapat perhatian.

Akuakultur merupakan proses menternak spesies hidupan mahupun tumbuhan air tawar, air masin dan air payau dalam persekitaran yang terkawal.

Ia juga dilihat sebagai satu proses dan gerak kerja yang perlukan pemantauan berterusan bagi meningkatkan mutu pengeluaran produk akuakultur.

Unit makanan hidup merupakan unit yang terpenting dalam pengurusan akuakultur. Antara zooplankton yang menjadi jantung kepada unit makanan hidup adalah artemia.

Artemia merupakan makanan hidup yang diberikan kepada anak ikan bermula pada umur tiga hari sehingga 25 hari.

Namun, masalah besar yang dihadapi oleh penternak kini adalah pengeluaran kos yang tinggi terhadap makanan ikan dan jangkitan penyakit pada anak ikan yang mengundang kerugian besar kepada mereka.

Bagi memastikan sektor akuakultur bertahan lama dan makin berkembang, penyelidikan terhadap makanan hidup ikan wajar dilakukan, terutamanya artemia.

Walaupun Malaysia tidak mempunyai tasik garam iaitu habitat semula jadi artemia, namun ia telah dibuktikan di jiran terdekat Malaysia, Thailand mampu untuk membiakkan artemia.

Di Universiti Malaysia Kelantan (UMK), penyelidikan mengenai artemia giat dijalankan iaitu untuk membiakkan artemia menggunakan bahan sisa pertanian seperti biji getah, biji durian, biji nangka, kulit pisang dan sekam padi ( sebagai kawalan).

Artemia diternak dan di beri makan empat jenis makanan iaitu sisa bahan pertanian yang berbeza untuk melihat potensi makanan tersebut dalam membiakkan zooplankton tersebut .

Setakat ini, sekam padi berjaya membiakkan artemia.

Selain itu, kesemua jenis makanan tersebut di analisis protein termasuk jua artemia untuk mendapatkan data yang lengkap mengenai kandungan protein yang terdapat dalam kesemua makanan dan spesies berkenaan tersebut.

Objektif kajian adalah untuk melihat potensi Malaysia dalam menghasilkan artemia sendiri kerana spesies yang diimport membebankan dan menelan kos yang tinggi.

Kajian yang dijalankan ini juga memfokuskan kepada bakteria yang hadir dalam tangki penternakan artemia dan ujian pola ketahanan antibiotik dan logam berat turut dikaji.

Sisa bahan pertanian yang digunakan berpotensi tinggi dalam membiakkan artemia kerana ia mengandungi protein yang tinggi terutamanya biji nangka dan biji getah.

Protein yang tinggi dalam makanan artemia adalah sangat bagus untuk perkembangan anak-anak ikan. Selain itu, ia mampu menjadikan anak-anak ikan tersebut rintang kepada penyakit.

Antara bakteria yang berjaya dikesan adalah patogenik bakteria yang terdiri daripada E. coli, Salmonella sp., Aeromonas sp., Vibrio alginolyticus, Vibrio parahaemolyticus, Pseudomonas sp., dan Flavobacter sp.

Menurut kajian yang telah dijalankan di Belgium, bakteria Pseudomonas sp. Hadir di dalam tangki ternakan melalui udara dan pam udara yang terdapat di dalam tangki.

Antibiotik

Antibiotik merupakan elemen penting dalam akuakultur. Hal ini kerana, ikan mahupun semua spesies mudah terdedah kepada jangkitan penyakit.

Antara antibiotik yang biasa digunakan dalam akuakultur adalah kanamycin.

Kesemua bakteria di uji ketahanan terhadap 16 antibiotik yang terpilih.

Kemudian sebanyak 41 tanaman ekstrak di uji bagi menggantikan antibiotik yang juga dikenali sebagai antibiogram.

Artemia dan cabarannya

Sebagai zooplankton yang hidup di kawasan yang bersaliniti yang tinggi, ia dilihat memberi cabaran yang besar kepada Malaysia untuk membiaknya.

Malaysia tidak mempunyai tasik garam yang menjadi habitat semulajadi artemia. Namun, ia bukan penghalang kepada kita untuk menghasilkannya.

Dengan kesungguhan para saintis muda mahupun yang berpengalaman dari UMK, diharap projek ini berjaya seperti mana Thailand yang juga telah membuktikan mereka mampu untuk menghasilkan artemia.

Sokongan yang berterusan daripada kerajaan mahupun pihak yang berwajib, diharap dapat memberikan impak yang sangat besar kepada industri akuakultur di Malaysia ini.

No comments:

Post a Comment